Airbus A320
Letadlo Airbus A320 je civilní dopravní letoun, jehož vývoj a výroba započala již v 80. letech 20. století. Do této řady letadel patří též modely Airbus A318, A319 a A321, které dohromady tvoří nejúspěšnější portfolio dopravních letadel tohoto evropského výrobce se sídlem ve Francii. Letadlo je určeno pro krátké a středně dlouhé lety.
Existují dvě základní verze, a to Airbus A320-100 a Airbus A320-200. První uvedená byla de facto zkušební, takže v současnosti se vyrábí pouze verze A320-200, s několika modelovými řadami (např. A320-211, A320-212, atd., které se od sebe liší použitými motory).
- Počet doposud vyrobených letadel: 4 652
- Výroba: od roku 1987 – současnost
- Maximální počet cestujících: 180 (od roku 2018 – 186)
- Maximální dolet: 5 190 km
- Cestovní rychlost: 828 km/h
Obsah
Aerolinky
Díky tomu, že model A320 je z celé řady letadel Airbus tím nejpopulárnějším, setkáte se s ním de facto po celém světě. V současnosti nejvíce kusů vlastní čínská aerolinka China Eastern (163), dále americká nízkonákladovka JetBlue (130) a následují opět čínské aerolinie China Southern (122).
V rámci evropského nebe se s tímto letounem nejčastěji setkáte u společnosti Easyjet (109) a Vueling airlines (95). Od roku 2021 by s modernizovanou verzí Airbus A320neo měly začít létat i ČSA, které si u Airbusu objednaly 7 kusů.
Obsazenost letadla
Airbus A320 byl doposud certifikován na maximální obsazenost 180 cestujících. Řada společností (zejména těch nízkonákladových) tak používá letadla s touto konfiguraci. Tradiční společnosti obvykle maximální obsazenost nevyužívají, a to kvůli většímu komfortu pro pasažéry.
Od roku 2018 získal Airbus od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) recertifikaci na maximální obsazenost 186 osob. Lze tedy předpokládat, že některé aerolinky co nevidět navýší (na úkor celkového prostoru) kapacitu i u své flotily A320 – tuto skutečnost mimo jiné potvrdila například aerolinka EasyJet.
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
Co se týče uspořádání sedadel, setkáme se u tohoto modelu s klasickým řazením 3 + 3 sedadla na jednu řadu, a to u ekonomické třídy. Od roku 2018 bude tedy maximální počet řad u A320 dosahovat počtu 31.
Obchodní třída u evropských aerolinek má stejné uspořádání, liší se však obvykle pohodlnějšími sedačkami a též větším prostorem pro nohy. Sedadlo uprostřed navíc bývá pro větší pohodlí neobsazené.