Řízení letového provozu
Jak funguje Řízení letového provozu (ŘLP) a jak na nábor ve výběrovém řízení? Letecká doprava je pravděpodobně nejsofistikovanějším dopravním odvětvím v lidské historii. A ačkoliv jsou případné nehody obvykle fatální, stále se jedná statisticky o nejbezpečnější způsob přepravy lidí (hned po běžném výtahu).
Svůj lví podíl na tom mají nejenom konstruktéři moderních letadel, ale též ti, kteří se starají o to, aby každý let probíhal naprosto hladce a bez kolizí. Tuto službu u nás zajišťuje tzv. Řízení letového provozu, o kterém se nyní dozvíte několik základních informací.
Obsah
Letectví: Obsah
- přehled o letectví
- Boarding pass – palubní vstupenka
- Letenka – co obsahuje + tipy a triky
- Létání v těhotenství
- Flightradar24 aneb jak na sledování letů
- Poprvé letadlem – jak probíhá první cesta letadlem
- Úřad pro civilní letectví
- Zakázané předměty do letadla
Hlavní úloha – zabránění srážky
Řízení letového provozu je v České republice státním podnikem, který – jak vyplývá z jeho samotného názvu – zajišťuje ze zákona tzv.:
- letové provozní služby v českém vzdušném prostoru, a to za účelem zabránění srážek mezi letadly samotnými či mezi letadly a překážkami na zemi a také pro zajištění rychlého a plynulého toku letového provozu.
Alespoň tak hovoří litera zákona – já se vám však pokusím jejich práci popsat co nejsrozumitelněji.
ŘLP má několik oddělení
Hned na úvod je nutné vysvětlit, že systém nefunguje tak, že by se o letadlo po celou dobu staral pouze jeden řídící letového provozu.
Řízení letového provozu se totiž dělí na několik specializovaných oddělení, jejichž práce se liší podle toho, v jaké fázi letu se letadlo zrovna nachází. A právě jejich práci se vám nyní pokusím popsat chronologicky podle jednotlivých fází letu.
Delivery
Všichni pasažéři jsou již na svém místě a letadlo je připraveno k odletu. V této fázi, tzn. před samotným spuštěním motorů, piloti komunikují s tzv. Delivery. Tato služba vydává letové povolení pro samotný odlet z letiště.
Ground
V momentě, co piloti nastartují motory letadla, přebírá nad letadlem zodpovědnost tzv. Ground. Laicky řečeno se jedná o dobu, kdy letadlo pojíždí po letišti. Ta trvá až do té chvíle, kdy letadlo vstoupí na samotnou dráhu, kdy se o něj začne starat další specializované oddělení.
Tower
Jeho název je Tower, neboli Věž, a jeho úloha je veskrze jasná. Stará se o to, aby letadlo bezpečně odstartovalo a vystoupalo do určené výšky (obvykle do 5 000 stop, což je cca 1 500 metrů). V této výšce si letadlo přebírá další středisko s názvem Approach (přiblížení).
Approach a Control
I úloha služby Approach je víceméně jasná a hodně podobná službě Tower. Stará se totiž o letadlo do té doby, než vystoupá do letové hladiny 14 500 stop (cca 4.400 metrů). Od této doby za něj přebírá odpovědnost klasická traťová služba s mezinárodním názvem Control. Právě ta se stará o to, aby se ve vzdušném prostoru letadla navzájem nesrazila.
Postup u přistávání
Při přistávání je postup přesně obrácený, takže řídící letového provozu ve službě Control předají nad letadlem zodpovědnost službě Approach, která stroj navede na přistávací koridor.
Před letištěm se o bezproblémové přistání stará služba Tower, a to až do té chvíle, než letadlo sjede z ranveje. Celou proceduru završí Ground, který letadlo správně navede až ke své cílové stojánce, kde piloti vypínají motory.
České ŘLP patří ke špičkám v oboru
Samozřejmě dosah řízení letového provozu není neomezený. České Řízení letového provozu (Control) se tak stará o celý vzdušný prostor nad Českou republikou (sídlí v Jenči u Prahy a patří mezi nejspolehlivější a nejlépe vybavené řízení letového provozu na světě).
V momentě, než letadla opustí český vzdušný prostor, musí se hlásit u řízení letového provozu navazující země, která za něj přebírá zodpovědnost.
Náročná práce řídících
Práce řídících letového provozu patří mezi nejnáročnější povolání vůbec. Ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát, jedná se o velmi stresovou práci, která rozhodně není pro každého. Tomu odpovídá i platové ohodnocení – toto povolání se stabilně objevuje mezi nejlépe placenými, přičemž v současnosti se jejich průměrný měsíční výdělek pohybuje okolo 200.000 Kč hrubého!