Řídící letového provozu
Řídící letového provozu (ŘLP) – jaké jsou požadavky, testy a jaké mají platy? Pokud se jakéhokoliv malého chlapce zeptáte, čím by chtěl v dospělosti být, můžete si být jistí, že jeho odpověď bude s velikou pravděpodobností pilot letadla. Tento sen se však splní málokomu, nicméně v oblasti letectví je celá řada lukrativních pracovních míst.
Jedním z nich je zcela určitě tzv. řídící letového provozu. Co je jeho pracovní náplní, a jak se k takové práci dostat, se dozvíte v tomto článku.
Obsah
Letectví: Obsah
- přehled o letectví
- Boarding pass – palubní vstupenka
- Letenka – co obsahuje + tipy a triky
- Létání v těhotenství
- Řízení letového provozu ŘLP
- Flightradar24 aneb jak na sledování letů
- Poprvé letadlem – jak probíhá první cesta letadlem
- Úřad pro civilní letectví
- Zakázané předměty do letadla
Naši strážní andělé
Tuto situaci jste jistě zažili mnohokrát. Sedíte v letadle, relaxujete nebo si vychutnáváte podávaný pokrm a přitom vás ani nenapadne, že se v tu stejnou chvíli o vaši bezpečnost stará několik lidí, kteří se právě nacházejí na zemi.
O každé letadlo, které se v jakoukoliv denní či noční hodinu nachází v českém vzdušném prostoru, se totiž stará tým lidí, jejichž úkolem je, aby vymezeným koridorem prolétlo bezpečně a nesrazilo se přitom s žádným jiným strojem.
Přeplněné nebe
Možná se to zdá jako jednoduchý úkol, ale opak je pravdou. Stačí totiž vzít v úvahu skutečnost, že se nad našimi hlavami každou chvíli nachází několik desítek letadel, které navíc musí létat přesně vymezenými trasami. Jedná se tak o skutečně odpovědnou práci, kterou nemůže dělat každý. Jakákoliv chyba totiž může být fatální.
Co řídící letového provozu dělají?
Vysvětlit dopodrobna, co všechno tato práce obnáší, by vydalo na menší diplomovou práci. Zjednodušeně řečeno však řídící letového provozu neustále piloty letadel instruují, v jaké letové hladině (výšce) mají letět, jakým kurzem a také jakou rychlostí. Vzhledem k tomu, že nemají na starosti pouze jedno, ale několik letadel najednou, musí se vždy perfektně soustředit a být odpočatí.
Dvě hodiny práce a hodina odpočinku
Aby řídící letového provozu tuto náročnou práci zvládali co nejvíce v pohodě a odpočatí, jsou jejich směny oproti klasickým zaměstnáním hodně specifické. Například v České republice je obvyklá dvouhodinová směna, po které následuje hodina odpočinku. Děje se tak z jednoduchého důvodu – dle vědeckých výzkumů totiž dokáže člověk udržet pozornost právě po dobu dvou hodin.
Platy řídících
Možná jste již někdy zaslechli, že toto zaměstnání patří mezi nejlépe placené vůbec. Ano, je to pravda, avšak je důležité si uvědomit, že díky extrémnímu stresu a odpovědnosti ji nezvládne vykonávat každý. Navíc je i „životnost“ těchto zaměstnanců relativně nízká a u některých se pohybuje v řádu pouze několika let. Obecně se však s řídícím letového provozu starším 50 let nesetkáte. A kolik že si tedy touto prací můžete vydělat?
- Okolo 200.000 Kč hrubého měsíčně!
Jak se stát řídícím letového provozu?
Nyní již zbývá zodpovědět na otázku, jak se můžete stát řídícím letového provozu. Jak pravděpodobně sami tušíte, cesta to není jednoduchá. Na tyto pracovníky jsou totiž kladeny ty nejvyšší požadavky. Nejenom, že musíte být v naprosto perfektní zdravotní kondici (navíc se přijímají lidé pouze do věku 28 let), musíte též výborně ovládat angličtinu, která je hlavním komunikačním jazykem. Jako vzdělání vám postačí střední škola s maturitou.
K práci se dostane minimum lidí
Dále je kladen důraz na rychlé a logické myšlení, vynikající prostorovou představivost a odolnost proti stresu. Jestliže vám podmínky přijdou v pohodě, pak vězte, že z několika stovek uchazečů se k práci samotné dostane pouze několik málo vyvolených, které byste spočítali na prstech vašich rukou a nohou.
Výběrové řízení
Prvním krokem k vašemu vysněnému povolání je podání přihlášky k výběrovému řízení. To vyhlašuje i několikrát ročně státní firma Řízení letového provozu ČR přímo na svých webových stránkách www.rlp.cz.
Pokud úspěšně projdete výběrovým řízením, bude vás čekat dvouletý výcvik na Letecké škole, kde se naučíte vše podstatné pro výkon vašeho vysněného povolání. Ani po jejím absolvování však nemusíte mít vyhráno – u několika jedinců se teprve v ostrém provozu přijde na to, že v reálném prostředí tuto práci vykonávat psychicky nezvládnou.
Vlastní názor
Samotným závěrem bych rád řekl, že nic není v životě zadarmo a u tohoto zaměstnání to platí dvojnásob. Představa, že budete vydělávat více peněz než kdokoliv jiný, je sice lákavá. Na druhou stranu vám tato práce s největší pravděpodobností ovlivní i váš osobní život, a na to byste měli pamatovat.
Pokud jsou tak vaším hlavním motivem finance, pak vězte, že tudy cesta nevede. Každá práce by se totiž měla vykonávat i srdcem, a u této vidím jako základní předpoklad alespoň obecný zájem o letectví.