Stres na letišti
Kdysi dávno, asi tak v padesátých letech minulého století, bylo cestování letadlem skoro pro každého jakási malá slavnost. Letadel bylo o mnoho méně, cestujících také a letiště nebývala přehlcená. Dnes je situace přímo opačná. Zastavme se proto v krátkosti nad tím, jak to udělat, aby při slově letiště u nikoho z nás neběhal nepříjemný mráz po zádech.
Obsah
Jak vyzrát na stres?
… vždycky se snažte dopravit na letiště s velkým předstihem. A to opravdu velkým. Prostě dříve, než je doporučené minimum, a to ať už jedete městskou dopravou, taxíkem nebo vlastním autem. Nikdy nevíte, co se může stát po cestě na letiště, havárie několika aut na důležité příjezdové cestě, nečekaná objížďka, stávka taxikářů, popřípadě frézování silnice k letišti, které technické služby jakéhokoliv města ve světě vždy spolehlivě naplánují na začátek prázdnin. Dejte si časovou rezervu alespoň hodinu a půl.
Fronty v terminálu
Počítejte také s tím, že problémy mohou nastat na letišti samotném. Nekonečné fronty mohou být u odbavovacích přepážek. Letíte-li do země, která není součástí EU, patrně můžete stát i dost dlouhou frontu u pasové kontroly, zcela pravidelně bývají obří fronty u bezpečnostních kontrol, kde každý musí projít rámem – detektorem kovů.
Z deseti lidí osm zapomene v kapse minci, nebo si neuvědomí, že hodinky jsou také z kovu, takže se vracejí a procházejí znova a znova a znova… a vy jen čekáte. Když zvládnete i tuto záležitost, pak můžete zjistit, že vaše nástupní místo do letadla je vzdálené dvacet minut rychlé chůze.
To samozřejmě neplatí pro letiště v Praze-Ruzyni, ale ve Frankfurtu nad Mohanem, popřípadě v New Yorku vám cesta letištními halami a chodbami k vašemu nástupnímu místu může trvat hodně dlouho. Takže – dostatečná časová rezerva je zlaté pravidlo, které je moudré dodržovat.
Jak řešit zpoždění?
Když problém už nastal a z nějakých důvodů se dostanete do situace, že odlet prostě nemůžete za žádnou cenu stihnout, například neřešitelná zácpa na příjezdové cestě k letišti, je dobré zavolat vaši cestovní kancelář a o svém problému jim otevřeně říci. Současně se můžete i zeptat na eventuální možnost zajištění náhradní přepravy do dané destinace.
Pokud se totiž jen nedostavíte k odletu, vnímala by to cestovní kancelář tak, že jste nedodrželi podmínky smlouvy a žádnou alternativu vám nenabídne. Závažným důvodem ke zpoždění je ale jen a pouze takzvaná „vyšší moc“, nikoli to, že jste museli před odjezdem na letiště dlouho vysvětlovat tchýni, jak a kdy má zalévat kytky ve vašem bytě.
Zavazadla od A do Z
Počítejte také s tím, že váš kufr, který odbavujete a bude umístěn do zavazadlového prostoru letadla, nesmí překročit stanovenou váhu. U našich cestovních kanceláří to obvykle bývá patnáct kilogramů na jednoho dospělého cestujícího, nicméně může se tento váhový limit za určitých okolností i lišit.
Všechno, co bude nad kilogramy určené váhovým limitem, budete muset zaplatit dopravci jako nadváhu. Poplatky jsou to bohužel docela vysoké. Dbejte proto, aby se vám dovolená neprodražila. Počítejte také s tím, že průměrný velký kufr má (jen prázdný, bez ničeho) váhu kolem tří a půl kilogramu.
Váha zavazadla
Takže vaše věci by měly vážit jedenáct kilo nebo raději méně.
Poměrně striktní pravidla se vztahují na příruční, nebo také takzvaná „kabinová“ zavazadla. Má to ale pár háčků – u těchto zavazadel, které neodbavujete a nesete si je s sebou do kabiny, je totiž velmi striktně omezen jejich počet, váha a rozměry.
Obvykle můžete mít jen jedno příruční zavazadlo, jehož váha většinou nesmí překročit 6 až 8 kilogramů a součet rozměrů (šířka, výška, hloubka) nesmí přesáhnout stanovenou hodnotu. Tyto informace by vám před odletem měla s velkou přesností poskytnout cestovní kancelář.
Dodržujte tyto pokyny svědomitě. Na letišti totiž narazíte na odbavovací agenty, kteří vám mohou přikázat, abyste zavazadlo větších rozměrů, než je povoleno, poslali také do zavazadlového prostoru. Navíc – i letištní personál při vašem vstupu do letadla kontroluje, jestli vaše zavazadla odpovídají požadovaným rozměrům. Pokud ne, umístí je nikoli do přihrádky nad vaší hlavou, ale do speciálního prostoru, který většinou bývá v letadle vedle kuchyňky a vydá vám je, až když budete letadlo opouštět.
Nástup do letadla
Při nástupu do letadla také poslouchejte letištní personál, který vás – většinou – bude organizovat do skupin podle řad v letadle. Jejich cílem není to, abyste tvrdli na letišti ještě o deset minut déle, ale to, aby nástup byl co nejplynulejší, aby byly cestujícími nejprve obsazeny řady v určité části letadla, potom v další a nakonec v té poslední.
Předejde se tak zmatkům, klopýtání, složitému vyhýbání v úzké uličce, přesedávání apod. Vždycky si sedněte na místo, které máte na palubní vstupence. Teprve po vzletu, pakliže se domluvíte se spolucestujícími, nebo je v letadle dostatek volných, neobsazených sedaček, můžete si místa třeba s někým vyměnit nebo si sednout do jiné řady.
Z důvodu vyvážení letadla vás může pilot také poprosit, abyste si přesedli – třeba o několik řad – dozadu nebo dopředu. Nikdy s ním nediskutujte – v tomto případě jde o vaši bezpečnost a hlavně o stabilitu stroje jak při vzletu, tak zejména při přistání.
Napsat komentář