Práce na letišti & v letectví: Jak na to?. • Práce na letišti • v letectví • u leteckých společností • Jak na to? •.
Jaká je nabídka práce na letišti a v letectví nejen na Letišti Praha? Brázdit nebe ve vznešených strojích, vydělávat velké peníze, a ještě během práce zadarmo cestovat na exotická místa naší planety. Být pilotem dopravního letadla nebo letuškou, sen mnoha malých kluků a dívek a jejich odpověď na otázku, čím by v dospělosti chtěli být.
Málokteré povolání a obor má takový nádech exotiky, jako právě letectví. Samozřejmě, stevardi a piloti jsou právě „ti od aerolinek“, tvář každé letecké společnosti a lidé, které cestující přímo během své cesty vidí, případně se ocitá v jejich zkušených rukou během cestování letadlem. Málokdo si ale uvědomuje, jakou armádu lidí a pracovních pozic vlastně letectví živí přímo i nepřímo, aby stroj nazývaný letecká doprava hladce fungoval. A také fakt, že mnohá letiště dnes fungují jako malá města a významný zaměstnavatel regionu pro mnoho pozic, které nejsou úplně vidět. A navzdory nepopiratelné užitečnosti a nezbytnosti těchto dalších pracovních pozic se jen málo z nich v letectví těší takové prestiži, jako právě přímo „letecká povolání“.
Mnohdy si jejich přítomnost ve fungování celku ani příliš neuvědomujeme, přesto se s nimi během cestování letadlem nějakým způsobem setkáváme. Seznam by mohl být opravdu dlouhý, pojďme se podívat alespoň na ty hlavní z nich. Zaměřme se pouze na práce nějak přímo spojené s provozem, i tady by ale obvykle specifika každé z profesí vydala na celý další článek.
Obsah
Práce letenkáře
Aby aerolinie dokázaly svá letadla naplnit cestujícími, musejí nejdříve své letenky být schopné nabídnout a prodat. V dnešní době sice vzrůstá podíl letenek prodaných „na přímo“, přes webové stránky, pozice letenkáře ale dodnes zůstává pro letectví nezastupitelná. Je to člověk, který cestujícímu letenku nejen prodá, ale v případě změn dokáže najít i alternativy a letenky překnihovat na jiný let. Obecně poněkud horší pozici mívají letenkáři z různých agentur (ty prodávají několik, nebo mnoho dopravců), lepší bývá pracovat jako „dvorní letenkář“ přímo u některé letecké společnosti – zejména kvůli benefitům, jako jsou zlevněné letenky.
Práce v odbavení letadla
Cesta letadlem začíná – nepříliš překvapivě – na letišti, kde se cestující odbavují na příslušný let. Pokud se neodbavili online (někdy to ani nejde), musejí se dostavit na příslušnou přepážku, kde se jich ujmou „checkináři“, lidé z odbavení letadel. Zadají data cestujícího do systému, převezmou zavazadla určená k odbavení do zavazadlového prostoru, vydají palubní vstupenky, podají informace o východu odkud letadlo odlétá, zkontrolují doklady a případně nutná víza. Někdy se jedná přímo o personál dané letecké společnosti, často pak o pracovníky konkrétního letiště či firmy nabízející odbavovací služby (např. Menzies).
Lidé z odbavení vytvářejí první dojem, který si cestující o letecké společnosti udělá. Jedná se o náročnou práci vyžadující soustředění, neustálý úsměv, ochotu…a mnohdy pevné nervy. V případě provozních změn, zpoždění letu či jen špatné nálady nepříjemných cestujících jsou první na ráně, a právě na nich si cestující „zchladí žáhu“, pokud něco nefunguje dokonale. Je potřeba počítat s nepravidelnými směnami a relativně špatným platovým ohodnocením. Z pozice „obyčejného“ checkináře lze postupovat na supervisora odbavení, pozici lépe placenou a s větší zodpovědností (a také nutností hasit už „velké požáry“).
Station manager
Některé aerolinie (hlavně ty prémiové, low-cost aerolinie tuto pozici obvykle nezřizují) mívají ještě na místě tzv. station managera/vedoucího zastoupení, osobu kompletně zodpovědnou za zajištění provozu na daném letišti. K jeho zodpovědnostem patří vyjednávání smluv s místními partnery a dodavateli, reportování o výsledcích daného letiště a mnoho dalších úkolů spjatých s provozem linky do dané destinace.
Pozice „stejšna“, jak bývá station manager někdy přezdíván, bývala vždy u aerolinek pozicí vyhledávanou – jedná se o práci náročnou, odpovědnou, ale také většinou dobře placenou a v případě vyslání do zajímavé destinace i velmi atraktivní. Navíc, šikovný zástupce letecké společnosti přímo na místě mohl provozu dané linky opravdu zásadním způsobem prospět. A občas ho cestující může vídat i přímo na letišti.
Práce u security
Odbavený cestující prochází dál k letadlu a přímo či nepřímo se setkává s celou řadou profesí a pracovních pozic – s policisty z pasové kontroly, pracovníky bezpečnostní kontroly cestujících („sekuriťáci“, jejichž úroveň o fungování dané země a především letiště hodně napoví), s prodejci z duty free obchodů a letištních restaurací, pracovníky informací – ať už konkrétní aerolinie nebo letiště, lidmi poskytujícími servis typu „MAAS = meet and assist“, pracovníky v letištních salóncích, či na tranzitních přepážkách…daných pozic spojených se zajištěním bezpečnosti letu či poskytováním doplňkových služeb je opravdu celá řada. Z pohledu cestujícího se toho v zásadě mezi odbavením k letu a nástupem do letadla mnoho neděje, opak je ale pravdou.
Práce na letišti jako mechanik
Aby mohl cestující do letadla opravdu v určený čas nastoupit, je potřeba vykonat celou řadu příprav a nezbytných úkonů. Z těch nejdůležitějších je nutné samozřejmě letadlo zkontrolovat a případné závady odstranit – o to se starají letečtí mechanici, velmi zodpovědná a náročná profese. Jsou to lidé, kteří opraví vše od problémů s motorem a navigací, až po vybavení kabiny (mechanici často mívají svoji specializaci, letadlo je přece jen velmi složitý stroj). Funkční letadlo je třeba naplnit palivem, o to se samozřejmě starají paliváři, v zimních měsících také „odmrazit“, tedy ošetřit proti námraze a sněhu.
Práce se zavazadly
Zavazadlo dříve odbavené na přepážce musí k letadlu doputovat, přes pracovníky třídírny zavazadel a musí být naloženo do zavazadlového prostoru – o to se starají nakladači zavazadel, někdy přezdívaní…a občas bohužel podle pravdy… „házeči“. Pokud je poskytován palubní servis, u letadla se objevují pracovníci cateringových služeb. V každém případě musí být letadlo pro cestující připraveno v kabině, a tedy uklizené a perfektně čisté.
O to se stará tzv. „bílý balet“ – uklízeči letadel, u low-cost aerolinií (a u nás i v případě „běžných“ aerolinií ČSA a SmartWings) je základní úklid mnohdy součástí povinností palubního personálu…ano, tolik o lesku profese letušek a stevardů. Všechny tyto důležité přípravné práce řídí a koordinuje tzv. „rampák“ či „rampíř“, tedy pracovník ramp control. Jedná se o lidi znalé všech postupů odbavení letadla, pracující ve směnném provozu, za každého počasí a pod značným časovým tlakem. Je to krásná a mnohdy bohužel málo placená pozice, klíčová pro hladký odlet letadla.
Piloti a letušky
Do připraveného, spíše ale častěji do ještě připravovaného letadla, nastupuje posádka letadla, na začátku již zmíněné „top pozice“, nejvíce viditelné a donedávna i nejlépe placené (přece jen i letectví je dnes tvrdý chlebíček). Ti završují celý proces odbavení cestujících a přípravy letadla k odletu. Letová posádka – tedy piloti – připravuje letadlo k odletu zadáváním dat do počítačů, kontrolou letadla, odsouhlasením nákladových listů…je toho hodně. Palubní personál, tedy letušky a stevardi, připravují kabinu cestujících, kontrolují záchranné a nouzové prostředky, přebírají catering…i tady je práce nad hlavu, mnohdy ve velmi krátké době. V letectví je čas klíčová položka.
Práce u ŘLP
A pak už kapitán povoluje nástup cestující, je čas na úsměv a show může začít. Po skončení nástupu rampák ještě s posádkou odsouhlasí dokumenty, rozloučí se s posádkou a letadlo je vytlačováno ze stojánky, o to se stará pracovník „pushbacku“. Komunikaci s letadlem přebírají pracovníci řízení letového provozu. Navzdory často zmiňovaným „prestižním“ pozicím pilota a stevardů je tohle obvykle finančně nejlépe ohodnocená pozice v letectví. Zároveň je ale stresem, zátěží a kvalifikačními požadavky určitě srovnatelná s pozicemi pilotů. Letová kontrola navede letadlo na start, schválí odlet a při předání dalšímu řídícímu pracovišti popřeje šťastný let. Letadlo mizí v oblacích do své destinace, kde se celý proces bude opakovat. Šťastnou cestu!