Zpoždění letu (Kompenzace): Reklamace & Potvrzení
Jak reklamovat zpoždění letu? Reklamace a získání kompenzace je lehké, když víte jak na to. Potvrzení není potřeba (jen letenka stačí). Cestování letadlem je oproti ostatním druhům dopravy obvykle znatelně rychlejší (zejména u dlouhých letů) a často také komfortnější. Není tak divu, že je létání v současné době natolik populární a mnoho lidí si ho vysloveně užívá.
Podat stížnost za zpoždění letu ZDE ⇒
Nařízení EU č. 261/2004 • Nárok na občerstvení • Nárok na nocleh • Specializované firmy • Výše kompenzace
Všechna radost z něj však může být velmi rychle pryč v případě komplikací spojených se zpožděným či zrušeným letem. V tomto článku se tak o těchto možných nepříjemnostech dočtete víc.
Obsah
Ze situace můžete těžit!
Ačkoliv může být zpožděný či dokonce zrušený let obrovskou nepříjemností, myslete vždy na to, že je to událost, se kterou nic nezmůžete a snažte se na danou situaci dívat spíše z té lepší stránky. V některých případech totiž máte nárok na velmi slušné finanční odškodnění, které mnohdy převýší samotné vynaložené náklady, takže z celé situace vyjdete ještě mnohem lépe!
- Sledovat aktuální přílety můžete na online kameře letiště Praha
Nařízení EU č. 261/2004
Nutno však dodat, že řeč bude pouze o letech, na které se vztahuje nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004, které řeší kompenzace pro zákazníka. Jedná se o lety, jejichž odlet je uskutečněn z území členského státu EU, včetně Švýcarska, Norska a Islandu (nezávisle na aerolince), případně o lety z jiných zemí, které míří na území členského státu EU, Švýcarska, Norska a Islandu a jsou provozovány evropskou aerolinkou.
Zpožděný let
Nejprve se budu věnovat zpožděnému letu, což je u letecké dopravy mnohem častějším jevem, než rovnou zrušený let. Zpoždění může být způsobeno mnoha faktory, přičemž v některých případech za ně samotná aerolinka nemůže. Řeč je například o stávkách zaměstnanců letiště, nepříznivé počasí, či zhoršená bezpečnostní situace v dané oblasti.
Těmto jevům se obecně říká jako „nepředvídatelné události“. Všechny ostatní důvody zpoždění jdou na vrub samotné aerolinky a v některých případech máte nárok dokonce na finanční odškodnění (o tom však o trochu později).
Nárok na občerstvení
Pokud se již nacházíte na letišti a váš let je zpožděn o 2-4 hodiny, máte nárok na občerstvení, a to nezávisle na tom, kvůli čemu bylo zpoždění zapříčiněno. Konkrétní minimální délka zpoždění činí 2 hodiny u letů do 1 500 kilometrů, 3 hodiny u letů od 1 500 do 3 500 kilometrů a 4 hodiny u letů nad 3 500 kilometrů.
Konkrétní kompenzace má obvykle podobu voucheru, který můžete proměnit za jednoduché občerstvení v podobě nealkoholického nápoje a bagety. Ten získáte obvykle u přepážky aerolinky, se kterou cestujete. V případě, že zpoždění vašeho letu dále narůstá, máte nárok na další voucher.
Nárok na nocleh
Může se stát, že váš spoj bude mít zpoždění dlouhodobějšího trvání v délce několika hodin a vy se tak děsíte toho, že budete muset na letišti přenocovat. Díky uvedenému nařízení EU však můžete hodit starosti za hlavu.
Pokud se totiž dopředu ví, že zpoždění dosáhne až do příštího dne, musí vám aerolinka zajistit přenocování v hotelu, a to včetně přepravy do něj a též stravování.
Získat můžete i peníze
Tím však vaše nároky na kompenzaci nekončí. Díky EU totiž máte často nárok i na finanční odškodnění, a to právě v případech, které se nedají zahrnout do již zmiňovaných nepředvídatelných událostí. Délka zpoždění musí dosahovat minimálně 3 hodin.
Výše odškodnění je velice zajímavá a odvíjí se opět od vzdálenosti plánovaného letu. V případě letů
- do 1 500 kilometrů se jedná o 250 €,
- od 1 500 do 3 500 km získáte odškodnění 400 € a
- u letů delších jak 3 500 km máte nárok na odškodnění ve výši 600 €!
Jak na získání kompenzace
Pokud splňujete výše uvedené podmínky a máte tedy nárok na finanční odškodnění, stačí se obrátit na konkrétní aerolinku a žádat finanční kompenzaci podle nařízení EU.
Jako důkazy předložte vaší elektronickou letenku, palubní lístek (u obou stačí pouze kopie, případně jejich elektronické obdoby) a ideálně též fotografický důkaz v podobě vyfocené příletové tabule s vaším letem a údajem o zpoždění. Letecká společnost by vám poté měla kompenzaci vyplatit bez jakýchkoliv průtahů.
Bojujte za svá práva
Peníze jsou v dnešní době až na prvním místě a nejinak tomu je u samotných aerolinek. U vymáhání vaší pohledávky se tak můžete setkat s nepříliš vstřícným přístupem. Letecké společnosti se tak můžou snažit vaši žádost buď zcela ignorovat anebo se odvolávat na již zmiňované nepředvídatelné události, které však jejich skutkovou podstatu nenaplňují.
V některých případech vám mohou nabídnout též neodpovídající kompenzaci, která však dosahuje jen zlomek toho, na co máte nárok. Rozhodně se tak nebojte prát za svá práva a jednejte neoblomně.
Specializované firmy
Můžete se též obrátit na celou řadu společností, které se vymáháním těchto pohledávek zabývají. Počítejte však s tím, že za svou službu si účtují obvykle provizi, která dosahuje zhruba čtvrtiny vymáhané částky. Za jejich služby sice reálně nezaplatíte nic, vaše odškodnění ovšem bude o danou částku nižší.
Osobně bych vám doporučil nebát se o svá práva bojovat, i když to může být někdy běh na dlouhou trať. Pokud je však právo na vaší straně, můžete si být jistí tím, že své peníze nakonec dostanete.
ZRUŠENÝ LET (kompenzace)
Nyní se budeme zabývat druhou, méně častou variantou, a tou je případ, kdy je váš let rovnou zrušen. Jedná se samozřejmě o velmi nepříjemnou událost, která může ovlivnit vaše nejbližší plány, avšak i v tomto případě je vhodné zachovat si chladnou hlavu a jednat uváženě.
Zrušení do 2 týdnů před odletem
Pokud je váš let zrušen již v delším časovém období, musí vás o této skutečnosti aerolinka vyrozumět minimálně 2 týdny před plánovaným letem. V tomto případě vám taktéž obvykle nabídne možnost změnit rezervaci na nejbližší let, kterou můžete akceptovat. V opačném případě jsou vám za letenky navráceny peníze a tím je celá věc uzavřena.
Zrušení pod 14 dnů před odletem
Samozřejmě může nastat situace, kdy je váš plánovaný let zrušen v kratším období, než je uvedených 14 dnů. V tomto případě by vám aerolinka měla nabídnout alternativní let, přičemž u období mezi 14 a 7 dny by měl být let uskutečněn s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem maximálně o 4 hodiny později, než let plánovaný.
Jestliže je vám zrušení letu oznámeno méně než 7 dní předem, měl by vám být nabídnut alternativní let s odletem méně maximálně o 1 hodinu dříve a 2 hodiny později, než byl váš plánovaný let.
Kdy je nárok na finanční odškodnění?
Jestliže tyto podmínky aerolinky nedodrží, máte nárok na finanční odškodnění, a to i v případě, že si vyberete alternativní let (pokud je vám nabídnut), který se nevejde do uvedených časových limitů pro maximální odlety a přílety, či si rovnou necháte za letenky vrátit peníze.
Výše kompenzace
Výše odškodnění se odvíjí, stejně jako u zpoždění letu, od plánované délky letu. U letů do 1 500 kilometrů tak máte nárok na 250€, u letů od 1 500 do 3 500 kilometrů na 400€ a u letů delších jak 3 500 kilometrů na 600€. Stejně, jako u odškodnění u zpožděných letů, se nebojte o svá práva bojovat, případně využít některé z vymáhacích společností.
Aerolinky se o vás musejí postarat
V situacích, kdy se již nacházíte na letišti a čekáte na svůj náhradní let, musí se o vás letecká společnost taktéž kompletně postarat. Máte tak opět klasický nárok na občerstvení, a to v případě, že je váš náhradní let naplánován o alespoň 2 hodiny později, než byl let plánovaný.
V případě, že budete muset na svůj alternativní let čekat do dalšího dne, musí vám aerolinky zajistit opět ubytování, a to včetně stravování a dopravy z a na letiště.
Pokud máte dotaz na konkrétní případ zpoždění letu neváhejte napsat dotaz do diskuse pod článkem. Sám mám s vymáháním nároků u leteckých společnosti svou osobní zkušenost. Děkuji
Postup získání finanční kompenzace není komplikovaný, je ovšem třeba si ověřit, že splňujete všechny podmínky stanovené ve směrnici EU č. 264/2004.
V případě zrušení Vašeho letu bude záležet na tom zda k němu došlo déle než 2 týdny před plánovaným odletem nebo jen pár dní před odletem. Výše náhrady a postup se bude lišit.