Boeing 737
Americký letoun Boeing 737 je opravdovou legendou. Může se totiž pochlubit tím, že je nejpoužívanějším modelem dopravního letadla na celém světě! Vždyť od roku 1967, kdy byl uskutečněn první let (ano, nejedná se o překlep – skutečně existuje již přes půl století!) se vyrobilo přes 10 tisíc kusů, patřících do různých modelových verzí Boeingu 737.
Boeing 737 patří do kategorie úzkotrupých dopravních letounů a je určen primárně pro krátké a středně dlouhé lety. Jak již bylo uvedeno – tento model zahrnuje několik specifických modelových verzí, které jsou označeny trojčíslím na konci. Čím je toto trojčíslí vyšší, tím se jedná o rozměrnější model s vyšší kapacitou.
Obsah
Různé verze 737
Historií se nebudu příliš zabývat – v současnosti se vyrábí verze 737-600, 700, 800, 900 a novinkou je Boeing 737 MAX (7, 8, 9 a 10), jež je čtvrtou generací tohoto úspěšného letadla. Počítá se, že varianty MAX postupně vystřídají své starší sourozence. Nové stroje se můžou pochlubit lepší aerodynamikou, výkonnějšími a úspornějšími motory a taktéž tím, že jsou částečně vyrobeny z moderních kompozitních materiálů.
- Počet doposud vyrobených letadel: cca 10 300
- Výroba: od roku 1966 – současnost
- Maximální počet cestujících: 118 – 230 (dle jednotlivých modelů)
- Maximální dolet: 3 440 – 7 130 km (dle jednotlivých modelů)
- Cestovní rychlost: cca 839 km/h
Aerolinky
Ať se podíváte na jakékoliv letiště světa, máte šanci hraničící téměř s jistotou, že zde vždycky na nějaký Boeing 737 narazíte. Není divu, že aerolinka vlastnící nejvyšší počet těchto letadel je americká společnost Southwest Airlines, která ke konci roku 2018 vlastnila neuvěřitelných 742 kusů.
Následuje irská nízkonákladová společnost Ryanair, která má ve své flotile ke stejnému datu 451 Boeingů 737. Trojici šampionů uzavírá opět americká společnost, tentokrát United Airlines, která se může pochlubit 336 kusy.
Boeing 737 je samozřejmě velice populární i u českých aerolinek, avšak je trochu paradoxní, že národní dopravce ČSA v současnosti nevlastní jediný kus (byť má jedno letadlo v pronájmu). Vše by se mělo změnit v nejbližších letech, kdy se plánuje přechod z letadel Airbus na Boeing, a to právě 737. Přesný opak je nízkonákladová společnost SmartWings, která vlastní 26 „sedmtřisedmiček“, včetně 6 kusů MAX 8.
Obsazenost letadla
Protože existuje tolik verzí Boeingu 737, je i jejich maximální kapacita různá a pohybuje se od 118 lidí (model 737-100) až po 230 (model 737 MAX 10). Maximální kapacitu obvykle využívají nízkonákladové aerolinie, které se snaží v rámci jednoho letu přepravit co nejvíce pasažérů. U tradičních aerolinek bývá využívána obvykle konfigurace se dvěma cestovními třídami, čímž klesá i maximální obsazenost.
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
U všech verzí Boeingu 737 se setkáme s jedinou uličkou uprostřed, přičemž sedačky jsou řazeny klasicky systémem 3 + 3. U modelu MAX 10 s maximální kapacitou 230 se tak setkáme s neuvěřitelnými 39 řadami, přičemž dvě z nich budou mít u vybraných nouzových východů pouze 2 + 2 sedačky.
Tradiční aerolinie jdou takto nadoraz málokdy, takže se u Boeingů 737 setkáte obvykle s třídami economy, economy plus (více prostoru mezi jednotlivými řadami) a business class. Poslední zmiňovaná třída má u evropských aerolinek obvykle podobu economy plus, přičemž prostřední sedačka se neobsazuje. Mimo Evropu, a to zejména v zámoří, má business třída podobu klasických rozměrných a polohovacích sedaček, někdy dokonce vlastních kójí.
Napsat komentář