Boeing 787
Veškeré technologie jsou doprovázeny neustálým procesem inovování, díky čemuž se na trhu neustále objevují nové a nové modely a je jedno, zdali se jedná o automobil či mobilní telefon.
Oblast letectví je v tomto směru určitou výjimkou, protože samotný vývoj letadel trvá hezkou řádku let a stojí miliardy a miliardy dolarů. Není tak divu, že „životnost“ některých modelů dosahuje několik desetiletí, jako například u ikonického Boeingu 747, který nedávno oslavil 50 let!
O to větší svátek je, když přijde výrobce s novým modelem letadla. Stejně tak tomu bylo, když Boeing oznámil příchod nového letounu Boeing 787 s příznačným dovětkem Dreamliner. Stalo se tak v roce 2011, kdy byl uskutečněn první testovací let.
Obsah
Ekonomický Dreamliner
A v čem že je toto letadlo natolik revoluční? Oproti předchozím generacím letadel se chlubí tím, že má daleko menší spotřebu paliva, vyšší výkon a přes to všechno je též tišší, což ocení obyvatelé bydlící poblíž letišť. Jeho konstrukce je navíc z 80 % složena z kompozitního materiálu (oproti klasickému hliníku), což bylo do uvedení něco naprosto nevídaného!
Tak, jako většina modelů letadel, je i Boeing 787 vyráběn v několika variantách. Konkrétně se jedná o varianty 787-8, 9, a 10. Ty se od sebe liší pouze délkou, a tím i různou kapacitou. Zajímavostí je, že původně zamýšlená varianta 787-3 pro krátké vzdálenosti, byla nakonec pro malý zájem zrušena.
Letadlo je tak nakonec určeno pouze pro středně dlouhé a dlouhé lety. Vzhledem k tomu, že se jedná o širokotrupé letadlo, jsou jeho primárními konkurenty Airbus A330 (vč. verze A330neo) a další evropská novinka Airbus A350.
- Počet doposud vyrobených letadel: 742
- Výroba: od roku 2009 – současnost
- Maximální počet cestujících: 440 (verze 787-10)
- Maximální dolet: 14 140 km (verze 787-9)
- Cestovní rychlost: 903 km/h
Aerolinky
I přes to, že se jedná o zbrusu nové letadlo, za svou krátkou dobu existence si získalo popularitu aerolinek po celém světě. Koncem roku 2018 jich tak po světě létalo přes 700! Pokud jde o konkrétní společnosti, nejvíce jich v současnosti vlastní All Nippon Airways, a to rovných 66 kusů.
Následuje aerolinka American Airlines, u které se dopočítáme k 40 letadlům. Třetici aerolinek nám uzavírá japonský Japan Airlines, který vlastní 40 letadel.
Obsazenost letadla
Jak již bylo řečeno, existují tři jednotlivé verze, které se od sebe liší délkou a tím i kapacitou. Nejvyšší kapacitou se tak chlubí verze 787-10, která uveze až 440 pasažérů, při užití jediné, ekonomické třídy. Menší bratříček 787-9 udává maximální kapacitu 420 pasažérů a nejmenší 787-8 potom 381.
Aerolinky však obvykle disponují dvěma cestovními třídami, které kapacitu sníží na 330, 262 a 218 pasažérů (opět od verze 787-10 až k 787-8).
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
U nejčastější, tzn. ekonomické třídy, se setkáme s klasickým řazením sedaček systémem 3 + 3 + 3. Tato cestovní třída zaujímá zadní část letadla. Před ní se u některých společností setkáme s třídou economy plus, která pasažérům zaručuje větší prostor pro nohy.
Příď letadla potom patří business třídě, která se vyznačuje největším luxusem a prostorem pro cestujícího. Její podoba se liší od jednotlivých aerolinek a může mít jak podobu prostorné dvojsedačky, tak vlastní oddělené kóje. Samozřejmostí je nadstandardní servis, po dobu celého letu.
Sedadla a jejich rozmístění
Sedadla u B787 Dreamlineru u Qataru
Napsat komentář