Boeing 747
Boeing 747 je zcela bez nadsázky nejikoničtější civilní dopravní letadlo, které kdy bylo člověkem vyrobeno. Vždyť jen málokteré letadlo si vysloužilo u široké veřejnosti vlastní přezdívku. Nemusíte tak být velký fanda letectví, abyste věděli, že se tomuto drobečkovi už nějaký ten rok přezdívá Jumbo Jet.
Je téměř k neuvěření, že v letošním roce 2018 oslavil rovné půl století na světě. Za tu dobu se vyrobilo přes 1 500 jednotlivých letadel, přičemž výroba stále pokračuje. Boeing 747 patří do kategorie širokotrupých letadel se čtyřmi motory, které obsluhují dlouhé lety.
Obsah
Typy a verze 747
Za svou půl století dlouhou historii vzniklo několik verzí, a to konkrétně 747-100, 200, 300, 400. Jako reakce na vznik největšího dopravního letadla světa, Airbusu A380, vznikla nejnovější varianta, 747-8. Všechny verze se od sebe liší zejména použitými motory – až od verze 747-400 přišel zásah i do konstrukce, kdy bylo letadlu zvětšeno rozpětí křídel, díky čemuž uvezlo větší hmotnost a tím i více pasažérů.
Model 747-8 byl pak navíc prodloužen, a to téměř o 6 metrů.
- Počet doposud vyrobených letadel: 1 546
- Výroba: od roku 1968 – současnost
- Maximální počet cestujících: 605 (verze 747-8I)
- Maximální dolet: 14 815 km (verze 747-8)
- Cestovní rychlost: 893 km/h (verze 747-100, 200 a 300), cca 918 (verze 747-400 a 8)
Aerolinky
Pro letecké společnosti bývalo (a stále je) jistou formou prestiže, pokud mívaly ve své flotile nějaký vlastní Jumbo Jet. S tímto typem letounu se tak setkáte na všech velikých letištích světa, i když popravdě začíná být některými modely vytlačován. Mezi jeho největší vlastníky patří v současnosti společnost British Airways, která má ve své flotile 36 stále aktivních Boeingů 747.
Následuje německá Lufhtansa, u které se dopočítáme k číslu 32. Na bronzové příčce se pak nachází korejská aerolinka Korean Air, která vlastní 24 Jumbo Jetů a která tyto stroje vysílá na pravidelné lince ze Soulu do Prahy.
Obsazenost letadla
Po dlouhou dobu se jednalo o největší dopravní letadlo na světě, které ve své době přepravilo v rámci dvou cestovních tříd nevídaných 452, později 496 pasažérů. S příchodem verze 747-400, v roce 1989, se dokonce počet přehoupl přes magickou pětistovku, a to na 524 cestujících. Maximální udávanou kapacitu se chlubí nejnovější verze 747-8I, která uveze až 605 pasažérů.
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
Protože existuje nepřeberné množství různých verzí a variant Boeingu 747, je i uspořádání sedadel velice pestré. Obecně se však dá tvrdit, že ekonomická třída zaujímá podstatnou část přízemní paluby a je řazena obvykle systémem 3 + 4 + 3, se dvěma uličkami. V souvislosti se zužováním konstrukce letadla a též možnými nouzovými východy se tato konfigurace v některých částech mění na 2 + 4 + 2.
Mnohé aerolinky nabízejí vylepšenou verzi cestovní třídy, a to economy plus (či premium economy). Obvykle ji najdete v přední nadkřídlové části letadla a vyznačuje se o něco vyšším komfortem a prostorem na nohy, než běžná ekonomická třída.
Business class
Další vyšší třída je samozřejmě business class, kterou najdete v přední části letadla a pokud letadlo nedisponuje první třídou, také v jeho prvním patře. Tato třída se liší v závislosti na konkrétní aerolince a může mít podobu prostorné a pohodlné sedačky, případně vlastní oddělené kóje.
Jestliže 747 disponuje nejvyšší, tzn. první třídou, nachází se téměř bez výjimky v prvním patře letadla, hned za pilotní kabinou. V tomto případě se vždy jedná o vlastní luxusní kóje, které lze samozřejmě použít jako pohodlná lůžka ke spaní. Samozřejmostí je nepřetržitý servis, a to v průběhu celého letu.
Napsat komentář