Kompenzace: Zpožděný či Zrušený let
Jak získat tučnou kompenzaci za zpožděný let (či zrušený let)? Vysněná a dlouho plánovaná dovolená. Zásadní schůzka, na které se má dotáhnout a podepsat klíčový kontrakt mezi firmami. Shledání s dávnou láskou, či přáteli. Vše je naplánováno a dotaženo do detailů a zbývá pouze to poslední – doletět na dané místo…a najednou se věci začínají ubírat nechtěným směrem.
Zpožděný let: Podat stížnost ⇒
Snad každý, kdo někdy letěl letadlem, tuto nepříjemnost zažil. Namísto výzvy k odbavení, či nástupu do letadla, se na tabulích objeví informace o zpoždění a pečlivě připravený časový plán se začíná hroutit jako domeček z karet. Důvody mohou být různé – od špatného počasí v destinaci či na letišti odletu, přes technické závady a přeplnění letových tras až po „pouhé“ zpoždění letadla při příletu z předchozího letu.
Obsah
Pokažená dovolená
Výsledek bude obvykle stejný – tedy zmeškaná schůzka nebo více či méně pokažená dovolená. Přestože následky zpožděním dotčené události žádná aerolinie kompenzovat nebude, nejsou cestující úplně bezbranní. Podle platné legislativy jim totiž náleží kompenzace v různé výši dle délky zpoždění a letu, případně kompenzace při kompletním zrušení letu. Nečekejte ale, že aerolinie samy budou vyvíjet nějakou iniciativu.
Zejména méně renomované letecké společnosti se budou snažit této povinnosti vyhnout a budou doufat, že celá záležitost skončí pouhým pře-knihováním na další let, nebo vrácením peněz (někdy se budou o totéž snažit i společnosti považované za prestižní). Zákon ale v tomto případě stojí na straně cestujícího, je ale samozřejmě potřeba vědět, za jakých podmínek lze o odškodnění žádat.
Od jednoznačného nároku na kompenzaci k penězům na účtu je sice poměrně dlouhá cesta, ale většinou se vyplatí vytrvat. Přinejmenším část nákladů se postiženému cestujícímu vrátí, s trochou štěstí – zejména u kratších letů – to může být i významná část ceny letenky. Pro jasnější přehled nároků a práv vznikl tento článek.
Legislativa EU
Veškerá legislativa týkající se nároků cestujících na odškodnění vychází z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. V tomto ohledu je proto zásadní, že nároky se týkají letů mezi členskými státy EU, nebo letů mířících mimo EU, pokud konkrétní let začíná na letišti členského státu EU. Členským státem Evropské unie se pro účel tohoto nařízení rozumí i Norsko, Švýcarsko a Island. Plné znění dokumentu lze nalézt zde.
Pokud váš let splňuje tuto základní podmínku, týkající se vzniku nároku, pak se může jednat o nároky několika druhů. Nárok na občerstvení v případě zpoždění letu, nárok na finanční náhradu a nárok na kompenzaci v případě úplného zrušení letu. Každý případ má poněkud odlišné podmínky.
Nárok s nejnižším plněním je nárok na občerstvení v případě zpoždění letu. Ten vzniká bez ohledu na okolnosti a příčinu (to znamená, že se může jednat i o zpoždění způsobené tzv. mimořádnými událostmi, jako je například špatné počasí). Nárok na občerstvení vzniká při zpoždění minimálně 2 hodiny – zde záleží na délce letu, kompenzace vám náleží v případě, že přesáhne následující délku:
- 2 hodiny u letů do 1.500 km
- 3 hodiny u letů na vzdálenost 1.500 – 3.500 km
- 4 hodiny u letů nad 3.500 km
Podmínky voucheru
Většinou se tento nárok řeší formou voucherů, které cestující může uplatnit u restaurací a poskytovatelů občerstvení daného letiště, případně (často v Asii) bývá občerstvení přímo rozdáváno cestujícím. U tohoto nároku je důležité, že se o vás aerolinka musí postarat nejen na letišti odletu, ale také na případném přestupním letišti, pokud se důsledkem zpoždění neúměrně zvýší čas čekání na návazný let.
Při prodlužování zpoždění se může kompenzace formou občerstvení i opakovat. Zároveň vám dopravce musí umožnit dva bezplatné hovory. S nárokem na občerstvení nebývá problém a aerolinie mnohdy samy aktivně nabízejí vouchery.
Vyšší formou nároku je nárok na ubytování. Ten vzniká v případě, že let bude opožděn do druhého dne – v tom případě musí letecká společnost zařídit ubytování včetně dopravy z letiště a zpět. V případech mimořádných události, jako jsou například sněhové kalamity může být let úplně zrušen a čekání se může protáhnout i na několik dní. I v tomto případě musí letecká společnost tento nárok splnit a zařídit vám ubytování na celou dobu, a to včetně stravy.
Tento nárok vzniká typicky při zpoždění delším, než 8 hodin. Na rozdíl od nároku na občerstvení se budou často aerolinie snažit této formě nároku vyhnout. Trvejte na svém a odvolávejte se na příslušné nařízení EU. Zde je ale třeba i zvážit to, zda na hotel vzniká nárok, protože situace se může měnit (zejména v případě zpoždění z důvodu špatného počasí). Pokud je let kompletně zrušen, je situace poměrně jednoznačná – v tomto případě bude zpoždění téměř jistě opravdu dlouhé.
Jak na kompenzaci?
Součástí daného nařízení je i nárok na finanční kompenzaci, která může představovat zajímavé přilepšení. Jistě, zmeškanou schůzku vám nenahradí a zkaženou dovolenou nespraví, ale přece jen může trochu zlepšit náladu. V některých případech i výrazně, protože maximální nárok může jít až do tisíců korun.
Zde je ale důležité, že na rozdíl od předchozích kompenzací nárok nevzniká, pokud se jedná o zpoždění vzniklé mimořádnými událostmi (například stávkou letištního personálu, špatnými počasím a dalšími nepředvídatelnými událostmi). Stávka vlastního personálu letecké společnosti se ale za mimořádnou událost nepovažuje! Nárok vzniká v případě, že dorazíte do cílové destinace o 3 a více hodin později, než bylo plánováno. V tom případě se bude jednat o následující částky a podmínky:
- 250 EUR při letech do vzdálenosti do 1.500 km
- 400 EUR při letech do vzdálenosti 1.500 – 3.500 km a při cestách po EU všechny lety nad 1.500 km
- Pokud je zpoždění delší, než 4 hodiny, vzniká následující nárok:
- 600 EUR při letech nad vzdálenost 3.500 km (pokud je zpoždění mezi 3 – 4 hodinami, má aerolinie právo snížit kompenzaci o 50%, tedy až o 300 EUR)
Výpočet zpoždění
Při výpočtu délky zpoždění a délky letu se vychází následovně – vzdálenost se počítá mezi výchozím a cílovým letištěm (je tedy jedno, kde přestupujete a jak se tím délka letu prodloužila či zkrátila), u délky zpoždění se počítá čas od otevření prvních dveří v cílové destinaci a zahájení výstupu. V případě uplatňování nároku na finanční odškodnění budete muset být určitě aktivní a to i v případě, že je nárok jednoznačný.
Některé letecké společnosti budou argumentovat nepředvídatelnými událostmi, či nabízet nižší finanční plnění. Pokud je nárok zřejmý, vytrvejte! Pomoci také mohou četné agentury, které se na vymáhání pohledávek za letecká zpoždění profesionálně zabývají. Zaplatíte sice provizi, obvykle ve výši kolem 25%, ale celý proces se pro vás značně usnadní. Pro uplatnění nároku (jak přímo, tak přes agenturu) budete potřebovat:
- Elektronickou letenku vaší rezervace
- Palubní vstupenku
- Ideálně fotografii příletové tabule s uvedeným zpožděním
Co dělat při zrušení letu?
Posledním z možných nároku je kompenzace za zrušený let. Zde jsou pravidla ještě o něco složitější než u zpožděného letu, přesto existují případy, kdy se vyplatí nárokovat. Zde především záleží na době, kdy byl váš let zrušen. Pokud v době, kdy jste již na letišti a doufáte v odlet, pak bude vaší prioritou dostat se do destinace a letecká společnost je povinna vám nabídnout alternativní spojení.
V některých případech bude celkem vyhovující, v jiných případech ale můžete na let čekat i několik dní (a může vzniknout nárok na některé již zmíněné kompenzace). Pokud se jedná o let zrušený déle před vlastním odletem, bývá prioritou cestujícího finanční kompenzace a zajištění nové letenky do příslušné destinace. Nárok na finanční odškodnění nevzniká, pokud vás dopravce informuje o zrušení:
- Více jak 14 dní před plánovaným letem, nebo
- Mezi 14 – 7 dny před plánovaným letem a je vám nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o 2 hodiny dříve a příletem o 4 hodiny později, nebo
- Méně jak 7 dní před plánovaným letem a je vám nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o 1 hodinu dříve a příletem nejpozději o 2 hodiny později
V případě, že i tak vznikl nárok na odškodnění, pak můžete získat kompenzaci až do výše 600 EUR (které ale mnohdy tak blízko odletu nemusí stačit na koupení nové letenky…). Konkrétní suma je určena vzdáleností mezi počátečním a cílovým letištěm, bez ohledu na to, kde přestupujete. Výše kompenzace je pak následující:
- 250 EUR při letech do 1.500 km
- 400 EUR při letech do vzdálenosti 1.500 – 3.500 km
- 600 EUR při letech nad 3.500 km
Reakce aerolinie
Letecká společnost nemusí hradit kompenzace, pokud ke zrušení letu došlo v souvislosti s nepředvídatelnými událostmi, jako jsou diplomatické nepokoje, nepřízeň počasí, nebo stávka personálu letiště či řídících letového provozu. Opět, ani v tomto případě se stávka vlastních zaměstnanců aerolinie nepovažuje za nepředvídatelnou událost. U tohoto nároku bývá jeho získání relativně snazší, než u kompenzací za zpoždění, protože zrušení letu je celkem nezpochybnitelné. Přesto může docházet ke snahám vyhnout se plnění. Častou metodou bývají různé výmluvy, či ne-komunikace. I zde je možné obrátit se na zprostředkující agenturu, ztratit část kompenzace, ale zvýšit své šance na odškodnění.
V případě jakékoliv z výše zmíněných událostí je třeba dobře znát svoje práva, zvážit zda vzniká nárok na plnění a především být aktivní. Mnohé aerolinie se snaží z celkem pochopitelných důvodů toto nařízení ignorovat, či obcházet a plnění se vyhnout. Snažte se získat co nejvíce relevantních podkladů, což značně usnadní pozdější řešení.
Možnosti kompenzace jsou celkem rozsáhlé a přinejmenším v tomto případě stojí právo na straně cestujícího. Ideálem je samozřejmě klidný a bezproblémový let, bez nutnosti řešit jakékoliv nároky. Přejeme mnoho šťastných letů bez zpoždění a nepříjemností!
Článek napsal cestovatel a bývalý palubní průvodčí Lubomír V.