Boeing 767
Dopravní letoun Boeing 767 od stejnojmenné americké společnosti patří mezi širokotrupá letadla, se středně dlouhým a dlouhým doletem. Používá se již od roku 1981, přičemž jeho největším konkurentem toho času býval Airbus A300 a A310. V současnosti za něj lze označit letoun Airbus A330.
Existuje několik verzí, které se od sebe liší nejenom použitými motory, ale též konstrukčními rozdíly, díky kterým mají letadla různé kapacity. Rekordmanem je v této oblasti model Boeing 767-400ER, který létá od roku 2000 a který uveze až 409 pasažérů, při doletu 10 415 kilometrů.
- Počet doposud vyrobených letadel: 1 119
- Výroba: od roku 1979 – současnost
- Maximální počet cestujících: 409 (verze 767-400ER)
- Maximální dolet: 12 200 km (verze 767-200ER)
- Cestovní rychlost: 850 km/h
Obsah
Aerolinky
Přestože se s typem tohoto letadla můžeme setkat prakticky po celém světě, je nejvíce populární ve své domovině. Mezi jeho největší uživatele patří společnost Delta Air Lines, která ke konci roku 2018 vlastnila 79 Boeingů 767. Stříbrná příčka patří tak trochu netradičně nákladní přepravní společnosti UPS, která vlastní 62 kusů nákladní verze 767-200.
Bronzové místo pak zaujímá japonská společnost All Nippon Airways, která se může pochlubit 46 letadly. Pokud byste toto letadlo chtěli vidět na vlastní oči, nemusíte za ním vyrážet za hranice. Zmiňovaná společnost Delta Air Lines či její konkurent American Airlines s nimi totiž létají pravidelně na naše pražské letiště!
Obsazenost letadla
Vzhledem k několika verzím letadla a množství používaných konfigurací nelze zcela jednoznačně určit jeho obecnou maximální kapacitu. Tu nabízí již zmiňovaný model 767-400ER, kam se při použití jediné, ekonomické, třídy vejde až 409 lidí.
Častěji se však u tohoto modelu používají alespoň dvě třídy, u kterých maximální kapacita klesne na 296 pasažérů. Při použití tří tříd se toto číslo zmenší dokonce na 210 cestujících. Z historického hlediska nejméně míst obsahovala verze 767-200, a to 245 při užití jediné, ekonomické třídy.
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
Jelikož se jedná o klasické široko trupé letadlo, může cestujícím nabídnout komfort v podobě dvou samostatných uliček. Klasická ekonomická třída tak má řazení sedadel systémem 2 + 3 + 2. Setkat se můžete taktéž s vyšší cestovní třídou, nazývanou nejčastěji jako economy plus, u které je toto řazení naprosto stejné – jediným rozdílem jsou větší rozestupy mezi řadami, čímž mají cestující více prostoru pro nohy.
V přední části letadla se obvykle nachází vyšší cestovní třída, a to business class (protože tyto stroje používají primárně americké společnosti, je tato cestovní třída obvykle tou nejvyšší – s tzv. first class se tak u Boeingu 767 nesetkáte). Ta obvykle nabízí pohodlné a polohovatelné dvojsedačky, s maximem prostoru pro cestujícího. Některé aerolinky v této cestovní třídě nabízejí vlastní kóje, které zajišťují maximum soukromí.
Napsat komentář