Airbus A330
Proudový letoun Airbus A330 patří do široké rodiny letadel této významné evropské společnosti. Jedná se tzv. o širokotrupý letoun pro střednědlouhé a dlouhé lety, který je osazen dvěma motory. Díky své spolehlivosti a úspornosti se ihned po představení veřejnosti v roce 1992 stal u aerolinek populárním, a dnes se jedná o nejpoužívanější širokotrupé letadlo na světě!
Existují dvě varianty letounu, které se od sebe liší celkovou délkou a tím i kapacitou a též doletem. Kratší varianta nese označení Airbus A330-200, delší potom A330-300.
- Počet doposud vyrobených letadel: 1 421
- Výroba: od roku 1993 – současnost
- Maximální počet cestujících: 406 (A330-200) 440 (A330-300)
- Maximální dolet: 13 450 km (A330-200) 11 750 (A330-300)
- Cestovní rychlost: 871 km/h
Obsah
Aerolinky
Jak již bylo řečeno – letadlo Airbus A330 je nejoblíbenějším a nejpoužívanějším strojem své kategorie. Je tak zařazen do flotily konkrétních leteckých společností prakticky po celém světě.
Z hlediska statistiky vlastní nejvíce kusů společnost Air China, která se může pochlubit 59 letadly. Následuje aerolinka Turkish Airlines, která vlastní 55 letadel. Třetici nám uzavírá opět asijská společnost China Eastern, která má ve své flotile rovných 50 Airbusů A330.
Fanoušci letectví jistě vědí, že český národní dopravce ČSA též doposud jeden stroj také vlastní. Konkrétně se jedná o variantu A330-300, kterou mají ČSA v pronájmu od společnosti Korean Air, a to do roku 2020. Tento stroj je nasazován na pravidelné lince Praha – Soul.
Do flotily ovšem od zimního letového řádu přibyde další letadlo, tentokrát verze A330-200, kterou si ČSA pronajmou od kanadské aerolinky Air Transat. V České republice se ovšem příliš vyskytovat nebude, neboť letadlo bude zejména v Polsku, v rámci charterových letů.
Obsazenost letadla
Ačkoliv jsou letadla certifikována na maximální obsazenost čítající přes 400 sedadel, tuto konfiguraci využívá v podstatě minimum společností. U takto velkých letadel se totiž obvykle setkáme s minimálně dvěma cestovními třídami, díky čemuž se maximální počet cestujících snižuje.
Při užití tří cestovních tříd tak letoun A330-200 obvykle přepraví 246 osob, verze A330-300 potom rovných 300 osob. Přesný počet se však může samozřejmě lišit.
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
Pokud budeme hovořit o klasické ekonomické třídě, jsou sedačky nejobvykleji řazeny systémem 2 + 4 + 2 (v ocasní části, kde se trup zužuje, přechází systém do 2 + 3 + 2), z čehož vyplývá, že se v letounu setkáte se dvěma uličkami. U některých aerolinek se můžete setkat též s ekonomičtějším řazením 3 + 3 + 3.
Ekonomická třída obvykle zabírá dvě třetiny letadla, což vytváří zhruba 210 míst u verze A330-200 a 264 míst u verze A330-300.
Další konfigurace u business a first class tříd je zcela v režii samotných aerolinek. Obvykle se však jedná o vlastní kóje, jež zabírají prostor pro dvě místa v ekonomické třídě. Samozřejmostí jsou polohovatelná sedadla a vlastní zábavní systém, což je zárukou maximálního komfortu.
Nejtypičtější konfigurace zaručuje cca 60 míst v business třídě a 36 míst ve first class třídě, a to u obou verzí letounu.
Napsat komentář