Airbus A380
Známé rčení tvrdí, že na velikosti nezáleží. Jistě jsou ale případy, kdy tomu tak není – a v případě Airbusu A380, největšího dopravního letadla současnosti, se jistě o tento případ jedná. Vždyť právě toto majestátní monstrum je pro mnoho spotterů, osob pro něž je pozorování letadel koníčkem, vyhledávaným cílem, kvůli kterému jsou rozhodně ochotni obětovat nemalý čas a peníze. Zejména na letištích, kam „třistaosmdesátka“ nelétá pravidelně, je přílet tohoto stroje malým svátkem a je jisté, že dotyčné letiště bude obklopeno davy profesionálních i zcela amatérských pozorovatelů, jež budou netrpělivě vyhlížet přistání tohoto obrovského stroje.
Lidé jsou zkrátka odpradávna fascinováni velikostí a pro jejich vlastní výtvory to platí dvojnásob – A380 je zdrojem hrdosti jeho výrobců a také společností, jež tento stroj operují, od samých počátků. Mezi nejvýznamnější provozovatele patří především asijské společnosti a aerolinie ze Středního východu – zdaleka největším provozovatelem je společnost Emirates.
- sledovat přílety A380 od Emirates můžete na webové kameře živě
- případně lze sledovat celou trasu pomocí flightradaru
Obsah
Nový král nebes
Až do roku 2005 nebylo v otázce krále oblak, tedy v oblasti opravdu velkých dopravních letadel prakticky pochyb – primát již od roku 1968 celkem nezpochybnitelně držel Boeing B747. Tento elegantní stroj svého času vyvolal malou revoluci v civilním letectví, piloti i cestující jej milovali a byl také jediným letadlem, jež bylo (přinejmenším částečně) dvoupatrovým. Situace se změnila právě roku 2005, kdy společnost Airbus uskutečnila první let plně dvoupatrového Airbusu A380.
Ten měl nahradit stále ještě plně funkční, ale již zastarávající B747…a vydělat Airbusu nemalé peníze. Vedle obrovské potenciální kapacity stoje – v maximální konfiguraci, byť aeroliniemi téměř nikdy neprovozované – může A380 pojmout až 853 cestujících. To mělo leteckým společnostem poskytnout značnou konkurenční výhodu.
Mnohem běžnější konfigurací se ale nakonec staly kapacity kolem 500 osob a dostatečný prostor stroje aerolinie většinou využívaly jiným způsobem – především navýšením komfortu pro cestující vyšších tříd. V obchodní třídě se jednalo například o plně sklopná sedadla s dostatečným soukromím pro jednotlivé cestující. V první třídě komfort sahal ještě dál a za luxusní produkt, obvykle nazývaný „suites“ – prakticky privátní kajuty pro cestující první třídy, mnohdy opatřené i postelemi a sprchami, byli movití cestující ochotni platit horentní sumy.
Letecké společnosti, které s A380 začínaly
Legendární byly v tomto ohledu například kajuty společnosti Singapore Airlines, či Emirates. Ale ani „běžní“ cestující, tedy pasažéři ekonomické třídy, většinou nebyli škodní – široký trup letadla umožňuje dostatečný komfort i zde, počínaje širokými uličkami, či moderním zábavním systémem. Airbus A380 se zkrátka stal pojmem a už jen pomalý majestátní vzlet tohoto obra je potěšením pro cestující. Pro mnohé pasažéry se už jen fakt, že poletí svou cestu na palubě třistaosmdesátky, stal velmi příjemným zpestřením vlastní cesty.
Navzdory obrovské oblibě Airbusu A380 mezi cestujícími se ale komerčně nejedná o úspěšný projekt. Vývoj tohoto obrovského letadla si vyžádal investici přinejmenším 25 miliard eur. Uvedení letadla do provozu navíc provázela řada odkladů a zpoždění. Zpočátku se zdálo, že uvedením na trh již problémy projektu končí a počáteční objednávky vypadaly poměrně optimisticky. Postupně ale začala poptávka po tomto stroji klesat, roku 2016 musel Airbus snížit produkci kvůli nízké poptávce a až do roku 2018 měla být výroba snížena na pouhých 12 letadel ročně.
Ukončení výroby v dohledu
V únoru 2019 společnost Airbus oznámila, že výroba A380 bude s konečnou platností ukončena v roce 2021. Původně se přitom počítalo s výrobou cca 1200 letadel v časovém horizontu 20 let od spuštění projektu. V roce 2016 kdy bylo oznámeno snížení výroby – tedy devět let od uvedení do provozu – jich přitom po světě létalo jen 200 kusů a na dalších 126 letadel měla společnost objednávky. Klíčovým zákazníkem po celou dobu byla společnost Emirates, jež se ale postupně rozhodla přeorientovat na menší stroje a další Airbusy A380 již neobjednávat.
Nový koncept letecké dopravy
Airbusy A380 jsou sice majestátní obři nebes, ale s jejich provozem jsou spojeny také problémy a provozní specifika – vedle nutnosti úpravy letišť pro jejich provoz je také problém s náklady na provoz samotný a v neposlední řadě je v poslední době i složité takto velká letadla naplnit. Prakticky se jedná o celkovou logiku pojetí leteckého cestování – když ponecháme stranou velmi pokrokové, leč většinou zcela nerentabilní nadzvukové cestování, výrobci se obvykle mohou ubírat dvěma cestami.
První z nich je logika společnosti Airbus, jež sázela na vznik takzvaných megahubů, velkých letišť sloužících jako dopravní uzly a operovaných právě obry typu A380, odkud cestující budou po přestoupení přepravováni dále menšími stroji. Druhou možností je naopak možnost létat rovnou menšími stroji přímo z výchozího bodu do cílové destinace. Společnost Airbus vsadila na první možnost, ta se ale ukázala chybnou – cestující a náklady nakonec rozhodly jinak. Éra oblíbeného obra nebes se tedy postupně chýlí ke konci. Milovníky tohoto letadla ale může těšit, že než budou zcela vyřazeny v provozu, budou tato majestátní monstra ještě dobrých pár let brázdit nebe a jitřit naši fantazii o velikosti, na níž docela jistě záleží.
Článek pro Vás napsal cestovatel a milovník letectví Luboš V.
Napsat komentář