Airbus Beluga
Airbus Beluga XL! Obří netradiční letadlo. Objem nákladní letecké dopravy se každoročně na celém světě zvyšuje a v obecné rovině letectví tvoří nezanedbatelný podíl. Přesto se však stále jedná o jeden z nejdražších způsobů přepravy. Existují však různé druhy zboží, u kterých jiný způsob přepravy nepřichází v úvahu.
Jedním z nich jsou i rozměrné a neskladné výrobky, které musí být přepraveny co nejrychleji. Z toho důvodu výrobci letadel kromě obyčejných civilních letounů vyrábějí i jejich nákladní verze. Jedním z nejpozoruhodnějších nákladních letadel je zcela určitě Airbus Beluga, o kterém se dočtete v tomto článku.
- Počet doposud vyrobených letadel: 5
- Výroba: od roku 1992 – 1999
- Maximální hmotnost nákladu: 47 tun
- Maximální dolet při maximálním zatížení: cca 2 500 km
- Cestovní rychlost: 780 km/h
Obsah
Proč vznikl?
Evropská společnost Airbus, která se zabývá vývojem a výrobou dopravních letadel, je de facto světovým unikátem. Má sice sídlo ve francouzském Toulouse, jeho firemní struktura je však mnohem složitější. Skládá se totiž ze společenství několika výrobců leteckých součástí, kteří pochází nejenom z Francie, ale též Německa, Španělska či Velké Británie.
Každý z těchto výrobců potom vyrábí konkrétní části letadel (výrobci ve Francii obvykle vyrábí příďovou část letounu, v Británii křídla, v Německu trup a ve Španělsku ocas), přičemž v Toulouse (a též v Hamburku) se zjednodušeně řečeno vše smontuje dohromady. Aby byla přeprava těchto komponentů co nejrychlejší a nejefektivnější, vyrobila si společnost Airbus vlastní letadlo, kterým je následně převáží.
A není jím nikdo jiný, než Airbus Beluga, kterému se tak trochu s posměchem přezdívá Létající velryba.
Parametry letadla
Airbus Beluga vychází z klasické verze modelu Airbus A300. Téměř naprosto totožná je tak jeho délka (56,16 metrů) a též rozpětí křídel (44,84 metrů). Liší se však jeho výška, která je oproti civilní A300 o téměř metr vyšší (u Belugy dosahuje 17,24 metrů).
Konstrukce trupu je totiž vyrobena tak, aby pojala co nejrozměrnější typy nákladů, a to zejména trupy jiných letadel.
Samotný přepravní prostor letounu je 37,7 metrů dlouhý a v průměru dosahuje přibližně 7,4 metru. Díky tomu pojme náklad o objemu dosahující neuvěřitelných 1 500 m3. Pokud se však podíváme na maximální možnou hmotnost nákladu, zde již údaje tak ohromující nejsou.
Letoun uveze maximálně 47 tun nákladu. Jen pro srovnání – největší nákladní letoun Antonov 225 Mrija uveze až 250 tun! Nicméně svůj účel, tzn. přepravu leteckých součástí Airbusu, však plní Beluga na jedničku!
Historie letadla
Airbus Beluga se poprvé veřejnosti představil v roce 1994 a do současných dnů se vyrobilo celkem 5 kusů, které patří společnosti Airbus Transport International. Cena jednoho letounu dosahuje neuvěřitelných 183 milionů eur, což je v přepočtu téměř 5 miliard Kč.
Nová verze na obzoru
Vzhledem k tomu, že letadlu bude příští rok úctyhodné čtvrt století, rozhodl se Airbus, že vznikne jeho modernizovaný bráška, s označením Airbus Beluga XL. V červenci 2018 se již konal zkušební let a předpokládá se, že do ostrého provozu bude zařazen v roce 2019.
Oproti staršímu modelu bude větší, čímž pojme objemnější a těžší náklad, a to až o 30 %! Náklady na výrobu jednoho letadla jsou astronomické, a včetně samotného vývoje činí 1 miliardu eur (téměř 26 miliard Kč)!
Napsat komentář