Delta Airlines: Recenze, kontakty. – slušný americký průměr –.
Delta Air Lines, či zkráceně pouze Delta – nejstarší aerolinie USA, co do počtu přepravených cestujících druhá největší letecká společnosti světa, jedna z mála aerolinek světa obsluhující svými lety všech šest kontinentů a donedávna také jediná aerolinie zajišťující přímé spojení z Prahy do Spojených států.
Vyhledat nejlevnější letenky ⇒
Letecká společnost s flotilou čítající úctyhodných 850 strojů, jež ročně přepraví neskutečných 183 miliónů cestujících (prvenství nyní drží American Airlines, s nimiž ročně létá dokonce 193 miliónů klientů). Pro srovnání, evropská jednička – celá Lufthansa Group zahrnující hned několik leteckých společností, ročně přepraví „pouze“ nějakých 142 miliónů osob. Delta je zkrátka obrovská a zavedená společnost a také významný zaměstnavatel, pro kterého pracuje přibližně 85 tisíc osob. Základna Delty je na letišti Hartsfield-Jackson v Atlantě, největším letištěm světa.
- aktuálně největší počet letadel: Boeing 737 (201 kusů)
- nejvíce objednaných letadel: Airbus A321 (100 kusů do roku 2020)
- největší počet dálkových letadel: Boeing 767 (79 kusů)
Obsah
Historie letecké společnosti Delta
Delta má i zajímavou historii, plnou zajímavých obratů – společnost byla založena roku 1924 jako Huff Daland Dusters, malá skupina práškovacích letadel a postupně rozšiřovala flotilu na osmnáct strojů, což byla tehdy největší letadlová flotila na světě. Postupně svůj práškovací byznys šířila dále, až do jižní Ameriky. Poté, co společnost koupil C. E. Woolman, byla společnost přejmenována na Delta Air Service a snažila se přeorientovat na osobní dopravu. První osobní let proběhl roku 1929 z Dallasu do Jacksonu v Mississippi – s několika mezipřistáními a letadlem, do něhož se vešlo celých pět cestujících.
Roku 1930 byla došlo k dalšímu přejmenování, tentokrát na Delta Air Corporation. Osobní přeprava byla zrušena a Delta se zaměřila na leteckou poštu. Roku 1940 byla aerolinie opět přejmenována, na Delta Air Lines – tedy dnešní název, a opět se vrátila k osobní přepravě, na palubě se již objevily i stevardky. V letecké přepravě osob se tentokrát Deltě dařilo a roku 1946 společnost přepravila svého milióntého cestujícího. Od roku 1953 aerolinie rozšířily svou působnost i do zahraničí a začaly létat především do jižní Ameriky a do Karibiku. V roce 1959 bylo poprvé použito dnes známé logo s modrým trojúhelníkem.
Již roku 1970 také Delta začíná používat počítačový rezervační systém – pro nás, tehdy komunistickou a elektronicky nepříliš pokročilou zemi, něco nevídaného. Na začátku 90. let se Delta potýkala s finančními problémy, zároveň se ale ke společnosti připojily Western Airlines a Delta se stala čtvrtou největší společností v USA. Byl také spuštěn internetový rezervační systém. Při olympijských hrách v Atlantě roku 1996 byla Delta hlavní leteckou společností.
Vstup do letecké aliance
Globalizovaný svět vyžaduje globální řešení a proto Delta Air Lines spolu se společnostmi Aeroméxico, Air France a Korean Air roku 2000 založily leteckou alianci Sky Team jež měla členům pomoci lépe využívat propojenou leteckou síť a snáz čelit konkurenci. Zároveň Delta objednala přibližně 500 nových letadel. Od roku 2010 také probíhají investice do modernizace interiérů letadel, jež již poněkud zastarávají.
V tomto ohledu je obecně znát velký rozdíl v pohledu na létání samotné v USA, Evropě a v Asii. Zatímco v Evropě si létání (s výjimkou některých nechvalně proslulých ultralowcostů) stále ještě udržuje punc určité význačnosti a svátečnosti a pro Asii je typický velmi zdvořilý přístup k cestujícím coby vzácným hostům, jimž se maximálně vychází vstříc v servisu i v neustálém obnovování a modernizaci letadlových parků, v Americe je tomu poněkud jinak. Vzhledem k tomu, že létání zde patří již dlouhé dekády k velmi běžnému způsobu cestování, přístup k servisu a cestujícím obecně by se dal označit slovem „žáves“.
Ten je zkratkou leteckého personálu pro určitý specifický druh servisu na palubě a znamená (dámy prominou), „žádné velké sraní“. Rozhodně nejde o to, že by klient nedostal, za co si zaplatil, naopak. Servis bude precizní a klient dostane přesně to, co si zaplatil. Doslova. Pokud cestujete v ekonomické třídě na vnitrostátních letech, nemůžete prostě očekávat nějaký extra servis, jaký je v Asii běžný. Letecká doprava je prostě přeprava srovnatelná například s autobusem, tedy cesta z bodu A do bodu B. Pokud chcete něco navíc, musíte si připlatit.
Má recenze aerolinky Delta Air Lines
Pokud nechcete za letenky platit horentní sumy, nemůžete také očekávat nějaké moderní stroje, protože konkurence je obrovská a investice do modernizace letadel se vyplatí pouze tehdy, pokud je zaplatí cestující. Na mezinárodních letech nebude rozdíl mezi evropskými a americkými společnostmi tak markantní. Velmi odlišný přístup velmi odlišný například právě od Asie. V žádné případě by ale toto srovnání nemělo vyznít pro Deltu negativně – společnost patří mezi americkými aeroliniemi k těm dobře hodnoceným (na žebříčku Skytrax je průměrné hodnocení Delty 5/10 a je nahlížena jako tříhvězdičková aerolinka).
Jedná se zkrátka jen o jiný přístup k leteckému cestování. Ne lepší, nebo horší – sloganem konkurenčních American Airlines, je to „the American Way“. I americká cesta se ale postupně mění. Slovy Delty, v reakci na snahu modernizovat svou flotilu a vycházet více vstříc cestujícím a měnícímu se globálnímu leteckému trhu – opět jedním z firemních sloganů – „Change is Delta“.
Článek pro Vás napsal cestovatel a průvodce Luboš V.