Statistiky leteckého provozu
Matematika a statistika jsou vědy, které se obecně příliš veliké popularitě netěší. Stačí je však aplikovat na alespoň trochu populární téma a výsledkem jsou opravdu velice zajímavá a čtivá data. Že nevěříte? Pak čtěte dál následující řádky, ve kterých se dozvíte několik zajímavých statistik a informací o leteckém provozu!
Obsah
Nejvytíženější trasa
Pokud se někoho zeptáte, jaká je u nás nejvytíženější dopravní komunikace, většina vám velice rychle správně odpoví, že je to dálnice D1. Napadlo vás však, jaká je nejvytíženější letecká trasa na světě? Myslíte, že by to mohla být trasa Londýn – Paříž či New York – Washington? Samá voda.
Nejvytíženější letecká trasa se nachází na dálném východě, a spojuje jihokorejské letiště Gimpo v Soulu s cca 200 kilometrů vzdáleným ostrovem Jeju. Ročně se mezi těmito letišti uskuteční více než 11 milionů letů ročně, což znamená více než neuvěřitelných 30 tisíc letů denně!
Nejpestřejší nabídka destinací
Přemýšleli jste někdy o tom, s jakou aerolinkou můžete navštívit nejvíce destinací na světě? Tato skutečnost je samozřejmě dána do jisté míry výhodností polohy domovského letiště. Nebudu vás napínat dlouho – je jí společnost Turkish Airlines, která se nachází na pomezí Evropy, Asie a Afriky.
Navštívit tak můžete okolo 120 destinací ve 106 státech po celém světě. A jen na okraj – s Českými aeroliniemi jste v letní sezóně 2018 mohli letět do cca 50 destinací.
Nejvytíženější letiště světa
Velmi oblíbené jsou též statistiky o nejvytíženějších letištích světa. Již dlouhodobě se na samé špici drží mezinárodní letiště Hartsfield-Jackson v Atlantě, které v roce 2017 obsloužilo téměř 104 milionů pasažérů. Druhé místo patří letišti v Pekingu, které odbavilo přes 95 milionů cestujících.
Bronzová příčka pak patří pro Čechy dobře známému letišti v Dubaji, kterým roku 2017 prošlo přes 88 milionů pasažérů. Jen pro doplnění – pražské letiště tohoto roku obsloužilo zhruba 15,4 milionu cestujících.
Hustota provozu narůstá
Stačí se podívat na oblohu a zjistíte, že pryč jsou doby, kdy se po nebi prohánělo jen pár osamocených letadel. Provoz houstne všude, i na nebi. Rekordy jsou tak téměř každoročně překonávány i v tomto směru. Nový evropský rekord byl pokořen hned na začátku letošních prázdnin, a to 30. června 2018, kdy bylo zaznamenáno neuvěřitelných 202 157 letů!
Samotný český vzdušný prostor je velmi hustě využívaný, a přestože není nikterak velký, ročně jím prolétne přes 850 tisíc letů, což udává přibližně 2 340 letadel denně. Svůj maximální rekord zaznamenalo 16. července 2017, kdy nad Českou republikou prolétlo neuvěřitelných 3 168 letadel!
Maximální rychlost letadel
Zejména muži se rádi chlubí tím, jak rychle jejich plechoví miláčci dokážou jet. Ale co letadla? Víte, jak rychle se ve vzduchu vlastně pohybují? Samotná rychlost letadel se neměří v kilometrech za hodinu, ale v uzlech za vteřinu, přičemž rozhodující není ani tak rychlost letadla vůči zemskému povrchu, ale proti větru.
Jejich maximální rychlosti se, stejně jako u aut, liší od jednotlivých modelů. Pro lepší představu rychlost uvádím přepočtenou na km/h. Mezi nejpoužívanější letadla současnosti patří například Boeing 737-800 (max. rychlost 875 km/h), Airbus A330-300 (max. rychlost 913 km/h), Airbus A320 (max. rychlost 871 km/h) a největší dopravní letadlo světa Airbus A380 se může pochlubit maximální rychlostí 945 km/h.
Historicky nejrychlejší dopravní letadla
Tyto statistiky jsou však nic v porovnání s tím, jakých rychlostí dosahovala dopravní letadla v minulosti. Nezapomenutelný je například nadzvukový dopravní letoun Concorde, jehož maximální rychlost činila 2 178 km/h.
Málokdo však ví, že titul nejrychlejšího dopravního letadla, patří jinému stroji. Byl jím sovětský konkurent Tupolev Tu-144, který dosahoval maximální cestovní rychlosti těžko uvěřitelných 2 429 km/h! Současná proudová letadla tak strčí do kapsy rovnou třikrát.
Jak vysoko se létá?
Další zajímavý údaj se zabývá maximální možnou dosažitelnou výškou. Obecně letadla létají v letových hladinách, které se neměří v metrech, ale ve stopách. Tyto letové hladiny jim určují řídící letového provozu, přičemž jsou odstupňované po 1 000 stopách (cca 300 metrů).
Běžná dopravní letadla se tak pohybují ve výškách od 30 000 do 43 000 stop, což je ekvivalent zhruba 9 až 13 kilometrů. Maximální dosažitelné výšky u již zmiňovaných letadel činí: Boeing 737-800 – 12 497 metrů, Airbus A330-300 – 12 499 metrů, Airbus A320 – 12 131 metrů a Airbus A380 – 13 106 metrů.
Napsat komentář