Letecký provoz: zajímavosti
Ačkoliv je letecká doprava čím dál tím rozšířenější, stále se jedná o odvětví, které budí obrovský respekt a je někdy obestřena celou řadou tajemství až dokonce mýtů. Čím však máte o libovolné oblasti více vědomostí, tím se můžete všem nesmyslům v duchu jen vysmívat.
Pokud se tak chcete o letectví dozvědět více informací, je tento článek stvořen přímo pro vás. Dozvíte se v něm totiž několik zajímavostí, a to o leteckém provozu nejenom nad Evropou, ale i ve světě!
Obsah
Ve vzduchu vládne angličtina
Představte si situaci. Letadlo Českých aerolinií se nachází těsně před Prahou a chystá se tak na blízké přistání. Komunikuje přitom s ruzyňskou věží a žádá o povolení k přistání. V jakém jazyce si myslíte, že tato komunikace probíhá?
Přestože jsou pilot i řídící na věži českými občany, musí spolu komunikovat v anglickém jazyce. Angličtina je totiž celosvětově používaným jazykem v oblasti řízení letového provozu, a to dle směrnic ICAO (Mezinárodní organizace pro civilní letectví). Aby toho nebylo málo, letecká angličtina je v podstatě kapitolou sama pro sebe a obsahuje celou řadu specifických slovíček a volacích znaků.
Jedinou výjimkou je komunikace v rámci soukromých či výcvikových letů, případně též zdvořilostní fráze při navazování a ukončování komunikace, kdy mohou piloti použít mateřský či jiný jazyk.
Bystrý zrak nade vše
Možná vás někdy při návštěvě letiště napadlo. Žijeme v 21. století, kdy veškerá navigace funguje přes satelit či jiné přístroje, takže vysoké řídící věže jsou jen pozůstatkem z dob minulých. Chyba lávky! Vysoké řídící věže se totiž staví i u nových letišť a důvod je naprosto jednoduchý.
Kromě toho, že se na nich obvykle nachází radarové zařízení, je i v dnešní době primární metodou navigace z řídící věže prosté vizuální pozorování! To zajišťuje bezpečný pohyb letadlům jedoucím po pojezdových či přistávacích drahách, ale i letadlům ve vzduchu, a to obvykle do vzdálenosti 5 až 10 námořních mil (cca 9 – 18,5 kilometru) od letiště.
Téměř stoletá disciplína
Je téměř neuvěřitelné, že řízení letového provozu je disciplína, která je stará téměř 100 let. Poprvé s touto „vymožeností“ přišlo letiště Croydon v Londýně, a to v roce 1920. Jednalo se však pouze o služby poskytované s odlety a přílety letadel.
První řídící středisko, které mělo letadlo na starosti po celou dobu jeho letu, vzniklo v roce 1935 v New Yorku. Nutno však poznamenat, že řídící letového provozu neměli s piloty přímý rádiový kontakt, ale komunikovali s letišti a dispečery leteckých společností.
Opravdu náročná práce
O český vzdušný prostor se stará jediné řídící středisko, které sídlí v Jenči nedaleko u Prahy. A přestože nejsme nijak velká země, díky naší poloze uprostřed Evropy, jsme doslova vzdušnou křižovatkou. Tomu odpovídá i statistika provozu – 16. července tak české nebe zaznamenalo rekord, kdy přes náš vzdušný prostor prolétlo 3 168 letů!
Není to však nic oproti USA, kde je každou chvíli ve vzduchu přes 5 000 letadel a za den toto číslo vystoupá na téměř 50 000 uskutečněných letů! Že se jedná o daleko větší zemi, kde mají jistě několik řídících středisek? Nikoliv. O celý provoz v rámci USA se stará jediné středisko sídlící v Severní Virginii!
Napsat komentář