Boeing 727
Jaké je rozmístěná sedadel a jak vypadá Boeing 727? Přestože se dnes již nejedná o tak známý typ, jako jsou tahouni firmy Boeing (B737, 747, či 777), patřil Boeing 727 rozhodně svého času k bestsellerům tohoto výrobce letadel. První komerční let Boeingu 727 proběhl roku 1963 a než byla jeho produkce roku 1984 ukončena, počet objednávek tohoto typu dosáhl velmi slušných 1832 kusů. Jednalo se o letoun určený pro krátké a střední trati a mezi aeroliniemi byl známý mimo jiné pro možnost používat relativně krátké ranveje.
Obsah
Historie Boeingu 727
Již na první pohled zaujme poměrně netradiční design tohoto letadla – třímotorových letadel nebylo nikdy vyráběno příliš mnoho. Návrh tohoto typu byl zvolen jako kompromisní řešení mezi požadavky hlavních objednatelů: United Airlines požadovaly čtyřmotorový letoun, který by zvládal lety do vysoko položených letišť (především na jejich hlavní letiště v Denveru), American Airlines preferovaly dvoumotorové efektivní letadlo, Eastern Airlines preferovaly třímotorový letoun pro jejich lety do Karibiku, kde dvoumotorová letadla byla omezena předpisy ohledně doletu při vysazení motorů (ETOPS). Nakonec zvítězil návrh na třímotorový letoun.
Počátek výroby letadel 727
Počátek výroby započal nejen spoluprací několika aerolinií, ale také výrobců – na projektu se podílely firmy Boeing a De Havilland Aircraft Company, od kterých požadovala podobné letadlo společnost British European Airways (předchůdce British Airways). Přestože Boeing pracoval na Boeingu 727 a jeho britský protějšek na DH 121 Trident, návrhy obou letadel byly natolik podobné, že bylo možno využívat této spolupráce k urychlení procesů. Komerční výsledky obou letadel byly ale nakonec velmi odlišné – zatímco Boeingy 727 „šly na dračku“ než byly později nahrazeny nesmírně úspěšným Boeingem 737, výroba letadel DH 121 byla ukončena již po 117 kusech.
Boeing 727 byl po všech stránkách úspěšným projektem firmy Boeing – dokázal používat relativně krátké ranveje, byl velmi spolehlivý, všestranný a umožňující použití na velmi rozmanité škále malých i velkých letišť a byl díky svému designu velmi stabilní i při malých rychlostech. Nevýhodou jinak velmi dobrého designu byla hlučnost tohoto typu – Boeing 727 patřil mezi vůbec nejhlučnější dopravní letadla. To se postupně stávalo stále větším problémem vzhledem k později přijatým leteckým zákonům, upravujícím povolené hlukové normy.
Boeing na tomto problému průběžně pracoval a podařilo se mu postupně hlučnost poněkud snížit, nakonec ale ani tak letadlo nedokázalo plnit hlukové normy některých zemí (od roku 2010 například rakouské). V té době už se ale i tak jednalo o morálně zastaralý koncept, dávno překonaný novějšími letadly. Pořád se ale jednalo mezi aeroliniemi o velmi oblíbený typ. Během výroby byly objednávány běžné linkové verze, charterové verze, ale i typy určené pro přepravu nákladu. Nakonec ale převážilo stáří tohoto letadla, vzrůstající nákladnost údržby a provozu a již zmiňované problémy s hlukem a stále více provozovatelů se rozhodlo dát přednost novějším letadlům.
Objednávky a popularita
O popularitě tohoto letadla svědčí i to, že poslední let s cestujícími proběhl velmi dlouho po ukončení jeho výroby roku 1984, a to až v lednu 2019. Společnost FedEx, u níž Boeingy 727 tvořily páteř jejich flotily nákladních letadel, používala tento typ až do roku 2007, kdy je začala nahrazovat Boeingy 757 – i zde začala být zásadním omezujícím faktorem hluková nařízení platná v USA.
Vedle běžného osobního a nákladního využití se Boeingy 727 používaly i na netradičnějších místech – vzhledem k možnosti otevírat zadní schody za letu jej používaly CIA k vysazování svých agentů za nepřátelskými liniemi ve Vietnamu. Jako vojenskou verzi, označovanou jako C-22, byl využíván některými ozbrojenými složkami v USA, v civilní či vojenské verzi armádami a vládami mnoha států.
Bezpečnost letadel Boeing
Přes svou spolehlivost a oblibu neměl Boeing 727 (na rozdíl například od Boeingu 717) příliš dobrý výsledek bezpečnosti – do roku 2015 (později už se jednalo opravdu o výběhový typ) se stal Boeing 727 „účastníkem“ 336 závažných nehod, přičemž 118 kusů bylo při nehodách zcela zničeno a na jeho palubách během nehod zemřelo neuvěřitelných 4209 osob.
Tento typ se stal také cílem 178 únosů, při nichž zemřelo celkem 345 osob. Vskutku barvitá historie tohoto typu. V tomto kontextu je ale třeba jistě zvažovat i jeho oblíbenost a počty používaných kusů této někdejší letecké legendy.
Článek sepsal milovník letectví Lubomír V.
Napsat komentář