Boeing 777
Boeing se šťastným trojčíslím 777 patří do kategorie širokotrupých letadel, která jsou určena pro dlouhé lety. Současný maximální dolet verze 777-8 je neuvěřitelných 16 100 km, což je téměř na chlup stejná vzdálenost jako z Prahy do Sydney. Jeho největším konkurentem je evropský letoun Airbus A330, přičemž Boeing v počtu vyrobených kusů mírně vede.
Obsah
Verze 777-300 & 200
Existuje několik specifických verzí, které se mezi sebou liší lehkými změnami v konstrukci a velikosti, ale též použitými motory. Díky tomu mají různou kapacitu a též maximální dolet. V současnosti se tak můžete setkat s verzemi 777-200, 200ER, 200LR, Freighter (nákladní), 300, 300ER.
Blízkými novinkami budou verze Boeing 777X, které budou označovány jako 8 a 9.
- Počet doposud vyrobených letadel: 1 571
- Výroba: od roku 1994 – současnost
- Maximální počet cestujících: 550 (verze 777-300 a 300ER)
- Maximální dolet: 16 100 km (verze 777-8)
- Cestovní rychlost: 892 km/h
Aerolinky
Díky svému určení se s tímto letadlem můžete setkat obvykle pouze u větších aerolinek, které podnikají mezikontinentální lety. Není tak vůbec divu, že v současnosti je jeho největším uživatelem společnost Emirates, která vlastní 162 letadel. Následuje americký dopravce American Airlines, a to s 91 kusy.
Třetici nám uzavírá evropská společnost Air France, která ve své flotile vlastní 70 Boeingů 777. Náš národní dopravce ČSA nikdy žádný Boeing 777 nevlastnil, avšak pronajímá si jeho konkurenta, Airbus A330.
Obsazenost letadel
Maximální kapacita letadla se uvádí u verzí 777-300 a 777-300ER, a to neuvěřitelných 550 lidí. Samozřejmě jde o konfiguraci s jedinou cestovní (ekonomickou) třídou, která se vidí málokdy. Konkrétně tyto verze disponují obvykle dvěma cestovními třídami (eco a business), díky čemuž klesne maximální obsazenost na 396 pasažérů.
Zajímavostí je, že novinka Boeing 777-9 by měla uvést 427 pasažérů, avšak při užití tří cestovních tříd!
Uspořádání sedadel, cestovní třídy
Protože se jedná o širokotrupé letadlo, disponuje samozřejmě dvěma samostatnými uličkami. Typické řazení sedadel v ekonomické třídě je v podobě 3 + 3 + 3, eventuálně 3 + 4 + 3 (u verzí 777-300 a 300ER). Business třída disponuje obvykle daleko pohodlnějšími a rozměrnějšími sedačkami, přičemž u některých aerolinek se setkáte též s vlastními kójemi.
Nejvyšší, tzn. first class třída disponuje vlastní rozměrnou kójí, přičemž samozřejmostí je bezchybný a nonstop servis, po celou dobu letu.
Napsat komentář