Grimag
  • FlightRadar24
    • Aplikace
    • Česky
  • Flight Tracker
    • AirNav RadarBox
  • Sledování letů
    • Letecký provoz
    • Zpožděný let
    • Letový řád LKPR
    • Letiště Lanzarote
  • Planespotting
    • Playtvak online
    • Letiště Tokio
  • Lodní radar
  • Letectví
    • Palubní lístek
    • ÚCL
    • Poprvé letadlem
    • Řídící let. provozu
    • Řízení let. provozu
    • Zakázané předměty
    • Léky do letadla
FlyRadar > Letadla > Spotřeba paliva dopravního letadla

Spotřeba paliva dopravního letadla

Jaká je spotřeba paliva dopravního letadla typu Boeing 737, 747 nebo Airbus A320, A330 a jak se liší spotřeba kerosinu či benzínu u malého letadla? Vše o tom kolik letadlo spotřebuje paliva během letu, na jednoho cestujícího najdete níže. Pokud máte dotazy či objevíte chybu neváhejte prosím napsat do komentářů. Děkuji

Cena paliva • Spotřeba malého letadla • Zajímavosti • Srovnání spotřeby

Stručná a rychlá odpověď je ta, že každé letadlo má jinou spotřebu paliva. Například Airbus A319 spotřebuje 3 kg paliva na 1 kilometr letu. Největší Airbus A380 pak 13,8 kg paliva na 1 kilometr letu.

Obsah

  • Kolik stojí palivo do letadla
  • Spotřeba paliva u malého letadla
  • Zajímavosti o palivu v B747
  • Srovnání spotřeby paliva u jednotlivých letadel
  • Dotazy o palivu

Kolik stojí palivo do letadla

Náklady na letecké palivo představují přibližně 40 až 60% nákladů celého letu (zbylá část padne na pořízení letadla, letištní poplatky, marketing, zaměstnance apod.).

Cena leteckého kerosinu (JET A1) je přibližně 26 Kč za 1 litr.

Spotřeba paliva u malého letadla

Menší letadla samozřejmě „žerou“ méně paliva. Například ATR 42 spotřebuje pouze 1,26 kg/km. Dornier 228 pak jen 0,94 kg/km.

Zajímavosti o palivu v B747

  • palivové nádrže mají objem: 240 tisíc litrů 
  • spotřeba paliva je přibližně 4 litry za vteřinu
  • každý 1,5 km, kterou letadlo uletí spotřebuje cca. 19 litrů paliva
  • při 500 cestujících na palubě 747 je přepočet na hlavu: 0,04 litrů paliva za 0,6 km na osobu
    • *jeden cestující v letadle se tedy přesune o 42,5 kilometrů za 1 litr spotřebovaného paliva
    • **jeden cestující v autě se průměrně přesune o 10,6 km za 1 litr paliva
      • (při obsazení 4 cestujícími v autě pak o 42,4 km za 1 litr paliva)

Pokračovat můžete na článek o rychlosti letadel nad našimi hlavami.

Srovnání spotřeby paliva u jednotlivých letadel

Spotřeba paliva u vybraných letadel a stejném letu
Airbus A319neo 3,37 kg/km
Airbus A320 3,13 kg/km
Boeing 737-700 2,82 kg/km
Boeing 737-800 3,17 kg/km
Boeing 757-300 4,68 kg/km
Airbus A220-300 2,56 kg/km
Embraer E170 2,6 kg/km
Airbus A321-200 3,61 kg/km
Boeing 737 MAX 2,71 kg/km
Boeing 747-800 9,9 kg/km
Airbus A330neo 6 kg/km
Boeing 787-8 5,26 kg/km

Spotřeba paliva dopravního letadla jaká je

Dotazy o palivu

Jaká je spotřeba letadla na 100 km?

Spotřeba leteckého paliva se bude vždy odvíjet od konkrétního letadla. Například Boeing 737-300 spotřebuje za 100 km letu 3,46 litrů na osobu (jde o letadlo z roku 1984). Ve srovnání s nejnovějším Boeingem 737 MAX (vyrobený v roce 2017) má spotřebu 2,77 litrů/100 km za cestujícího . Celková spotřeba pro celé letadlo je tedy přibližně 500 litrů na 100 km dlouhém letu.

Jak se liší spotřeba leteckého paliva u Airbusu A380 a Boeingu 737?

Airbus A380 spotřebuje 3 litry za 100 km letu na jednoho cestujícího. Nejnovější Boeing 737 MAX má pak spotřebu leteckého benzínu 2,77 litrů za 100 km za 1 cestujícího. Spotřeba paliva je tedy u Boeingu 737 MAX menší než u Airbusu A380.

Led 6, 2024Tony6-
Komentáře: 18
  1. Bunda
    12. 1. 2024 v 12:15

    Přesně tak, je to někdo, kdo kope za leteckou přepravu. Dnešní moderní auto, se na delší vzdálenost dokáže dostat pod 4 litry na 100km. Když počítám obsazenost čtyřmi pasažéry dostávám se na posun jednoho pasažéra s jedním litrem paliva o sto km, ne o 10,2 km, jak zde uvádějí.

    OdpověďZrušit
    • Tony6-
      12. 1. 2024 v 12:15

      Moc děkuji za upozornění. Tento matematický kiks jsem opravil 🙂

      OdpověďZrušit
      • Renata
        4. 10. 2024 v 22:13

        Podotýkám, že jsem absolutní laik, takže budu prezentovat jen to, co jsem slyšela v dokumentárním pořadu Letecké katastrofy. Nesledovala jsem od začátku, takže jsem jen slyšela, že letadlo přišlo o 2 motory, kolik jich zbylo nevím (1 – 2 ? ) . Každopádně letadlo bylo na zbylé motory příliš těžké a začalo vypouštět palivo a vypustilo ho 50 tun. Po hodině letu se přiblížilo k letišti (jednalo se o Afriku a vojenské dopravní letadlo) a na dotaz dispečerů ohledně zbytku paliva říkali, že mají ještě 25 tun …. docela mě to šokovalo, protože v tom případě by letadlo při vzletu mělo minimálně 75 tun paliva. Tvůrci pořadu tedy při překladu chybovali?

        OdpověďZrušit
    • jara
      12. 1. 2024 v 12:15

      Nevím co je na tom ekologické, starý diesel jede za 4,8l/100km s jednou osobou, děleno 4 osoby – 1,2l/hlava.! Na cestu vyráží okamžitě! bez radarů, hasičských vozů, letových dispečerů, servisního týmu, servisních hal, ochranky, záběhu motorů, letištní budovy a všech krámů okolo.
      Co vy na to ekologové? Nyní mi to zde můžete vysvětlit.

      OdpověďZrušit
      • Tony6-
        12. 1. 2024 v 12:15

        Vezměte 200 lidí a posaďte je do jednoho průměrného klasického letadla B737, pak je přepravte například do Pekingu a vyjde vám nějaké množství spotřebovaného paliva.
        Vezměte 200 lidí a posaďte je do průměrných klasických evropských aut s obvyklou spotřebou, pak je přepravte do Pekingu a vyjde vám další číslo.
        Pokud tyty čísla srovnáte, vyjde Vám že letadlo má řádově nižší spotřebu na osobu než při přepravě auty (třeba počítat s průměrným letadlem a průměrným autem, dále pak počítejte reálné silnice a ne ideální rovné dálnice).
        Pokud chcete jaro započítávat ŘLP, hasiče, ochranku, terminály, tak byste ale musel také započítat náklady na výstavbu dálnic a silnic! A to už bude úplně nevýhodné pro letadla…
        Samozřejmě máte pravdu, že na krátké vzdálenosti na kterých se přepravuje většina lidí jsou auta ekologičtější. Obecně nejde o to nahradit jeden dopravní prostředek jiným, ideální je kombinace všech – MHD, osobní auta, letadla. Jen tak docílíte nejvyšší efektivity.

        OdpověďZrušit
        • Radek
          12. 1. 2024 v 12:15

          Tony6-, teď jste si myslím naběhl.. Když bude spotřeba na jednoho člověka 1litr/100km v autě(5 lidí v Octavii), NIKDY nebude v letadle spotřeba nižší, když si na člověka vezme „jen“ 2,77litru/100km. Ale kdo by chtěl jet do Pekingu autem, že..🤔 Už i letadlo je vopruz. Hezký den. Radek

          OdpověďZrušit
          • JVr
            12. 1. 2024 v 12:15

            Zkuste si srovnat kolik je to do Pekingu km autem a kolik letadlem… ono to stejné nebude…
            Další nespornávec je obsazenost. Auto 5 lidmi už jsem velmi dlouho neviděl…

            OdpověďZrušit
          • Petr
            12. 1. 2024 v 12:15

            Plně naložená Octavia bude mít podstatně větší spotřebu a na cestě do Pekingu nemá
            prostě šanci porazit letadlo spotřebou ani časem stráveným na cestě, nechápu, že si to vysokoškolsky vzdělaní ekologové nedokážou spočítat, podobné je to u srovnání velká nákladní loď vs. počet kamionů, ale to je mimo letecké téma. 🙂

            OdpověďZrušit
      • Doctor
        27. 6. 2024 v 9:51

        A odveze mne abych vykonal operaci přes moře nebo oceán? Věřím, že jezdíte autem i tam, kam byste mohl dojít pěšky.

        Letadla tvoří 3% celkových emisí. V srovnání emisí v dopravě tvoří Auta 72% a letadla 14 % emisí.

        Máme alternativu, kterou v inteligentních zemích využívají jenom zaostalé Česko potřebuje svůj smrad a špínu. Ve Švédsku má 80% lidí elektro a každý si to chválí osobní zkušenost jsem tam často. To stejné na Islandu, Švýcarsku, Západní pobřeží USA, Saudská Arábie, Japonsku a vůbec těch vyspělých zemích, kam ČR nepatří hlavě kvůli svým zaostalým názorům a potřebám.

        OdpověďZrušit
        • secreta
          16. 8. 2024 v 21:19

          Až nám stát umožní si vydělat tolik co ve výše jmenovaných zemich, také si budeme moct koupit elektromobil, ne jenom podnikatelé.

          OdpověďZrušit
        • FSE
          15. 6. 2025 v 11:48

          Lžete jak když tiskne. Posledních 8 let makám ve Švýcarsku a ne, 80% aut tam není elektro (rád bych viděl z čeho čerpáte tyto data. Já z toho co vidím na silnicích). Není to ani minorita. Počty EV jsou na úrovní statistické odchylky. Nikod nemá desítky procend EV. A už jen proto, že nemají dostatek elektřiny.

          OdpověďZrušit
    • Robert
      7. 4. 2024 v 17:22

      Souhlas. V přepočtu na hlavu se srovnává 80% plné auto se 100% obsazeným letadlem. Auta nebývají tak plná, ale letadla také většinou ne. Letecká doprava je sice na delší vzdálenosti asi jediným řešením, ale je dobré si netajit, že ekologická (CO2 + další emise) rozhodně není a ve srovnání s jinou hromadnou dopravou (vlaky, busy) už vůbec ne. Ale jasně, do Ameriky či Číny nejedou ani vlaky či busy či lodě nebo strašně dlouho. V tomto případě „enviromentálně zodpovědná“ otázka zní, jestli fakt opravdu potřebuju letět do Ameriky.

      OdpověďZrušit
      • Jarda
        27. 6. 2024 v 14:53

        Naopak při přepočtu na vzdálenost , kdybych měl nahradit přepravu auty tak jednoznačné vyhrává letecká doprava a to se nemusíme bavit o bezpečnosti a už vůbec ne o překladišti zaoceánských lodí.

        OdpověďZrušit
    • Doctor
      27. 6. 2024 v 9:47

      To nic nemění na faktu, že autem nepřejedete oceán ani moře. Létám často, ale pracovně jako lékař a jestli si počkáte než na operaci dojedu lodí za několik týdnů nebo měsíců tak prosím. Létám jako každý tam, kam se nedá dojet. Nikdo nelétá letadlem pro rohlíky a každý nesmysl jako Vy v autech. Jinak chodím všude pěšky, auto nemám a nikdy jsem neměl a nikdy jsem ho nepotřeboval. Přesto jsem procestoval většinu světa pěšky, vlakem, lodí převážně.
      Dále letadla létají na Kerosin ten má daleko menší dopad na ekosystém ne Vaše palivo v autě a hlavně. 72% emisí tvoří silniční průmysl a jen 14% letadlový, který denně přepravuje miliony lidí na vzdálenosti, které Vaše auta neurazí za rozumnou dobu nebo to ani není možní z důvodu toho, že auto neumí létat.

      OdpověďZrušit
  2. Jiří
    12. 1. 2024 v 12:15

    Dobrý den,
    Měl bych dotaz. Vypracovávám DP na pohonné jednotky dopravních letadel a porovnávám pohonné jednotky RR Trent 900 a EA GP 7000. Chci se zeptat kolik je průměrná spotřeba paliva (kg/km) a zda se jednotlivé průměry liší. Předem Vám děkuji za odpověď

    OdpověďZrušit
  3. dutch
    12. 1. 2024 v 12:15

    objem palivovych nadrzi je predpokladam 10x mensi

    OdpověďZrušit
  4. Miroslav
    17. 3. 2024 v 18:11

    Jsem zvědav,zda to někomu dojde,že automobili nejsou ti,kdo otravují planetu.

    OdpověďZrušit
  5. Dav
    9. 4. 2024 v 11:47

    Nikde nevidim zminku, ze prumerna obsazenost letadel je cca 82%(udaje z roku 2019, ted to bude jeste mene, pac lide nemaji prachy s tou inflaci). Dale auto, ktere zere 9l/100 je pekny teda, na to ze vetsina dnesnich aut je se spotrebou pod 7l. To nemluvim o nafte, kdy na dalku vezme i pod 5l plne obsazeny(sam to vlastnim a jezdim tak).
    To se pak nam cisla zacnou vyrazne rozchazet, co? A to se proste nehodi.
    A uz vunec nebudeme mluvit o prazdnych letech za super ceny, kdy jsem letel treba do Belgie za 1000,-Kc tam i zpet. V letadle tam jsme byli 3 cestujici!(nejaky Airbus to byl)
    Proste a jednoduse: Vedci zjistili, ze lide veri vsemu, co vedci zjistili….

    OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

  • letiště Praha
  • letiště Doha (Katar)
  • letiště Řím (Itálie)
  • letiště Heraklion (Kréta)
  • letiště Paříž (Francie)
  • letiště Antalya (Turecko)
  • letiště Southend (Anglie)
  • provozovatel: Ondřej Kubíček
  • tel. kontakt: +420 607 280 990
  • mail: informat@flyradar.cz
  • adresa: Kurzova 2196

Sledujete rádi přímý přenos z Letiště Praha? Letecká mapa s letadly online najdete v sekci planespottingu.

Letadla, letiště a vše z oboru letectví a letecké dopravy najdete přehledně právě na webu FlyRadar.cz.

  • letadlo Boeing 787
  • letadlo Boeing 737
  • letadlo Boeing 747
  • letadlo Boeing 767
  • letadlo Airbus 320
  • letecké dny v ČR
  • recenze eSky
2024 © FlyRadar – Sledování letů a letadel