Grimag
  • FlightRadar24
    • Aplikace
    • Česky
  • Flight Tracker
    • AirNav RadarBox
  • Sledování letů
    • Letecký provoz
      • Zpožděný let
    • Letový řád LKPR
  • Planespotting
    • Playtvak online
  • Letectví
    • Palubní lístek
    • ÚCL
    • Poprvé letadlem
    • Řídící let. provozu
    • Řízení let. provozu
    • Zakázané předměty
    • Léky do letadla
FlyRadar > Letectví > Poprvé letadlem > Bolest hlavy, ucha a zad v letadle

Bolest hlavy, ucha a zad v letadle

Většina lidí, kteří se bojí vstoupit na palubu letadla, má trochu strach, že by se obrovský stroj mohl zřítit. Upřímně a otevřeně – takové riziko je naprosto minimální. Málokteré dopravní prostředky jsou tak bedlivě kontrolovány a pravidelně přezkušovány jako letadla.

Navíc – při sebemenších náznacích čehosi nestandardního se ihned na letadlo vrhne celá řada mechaniků… V tomto směru je strach neopodstatněný. V průběhu letu ale mohou vzniknout jiné nečekané problémy – a to přímo v kabině.

  • seznam: nejlepší letecké společnosti

 Určitá úskalí mají lety, které musí absolvovat pasažéři především v turistické třídě. Pokud letíte z Prahy do Londýna (1 hodina), popřípadě do Mnichova (45 minut), pak vám může být docela jedno, že plus mínus nějakých šedesát minut sedíte nepohodlně v úzkém, i když poměrně pohodlném sedadle. Letíte-li ale delší dobu – třeba více jak pět hodin, nebo třeba i deset hodin (ČR – USA), pak nepohodlí pociťujete už hodně zřetelně.

Obsah

  • Bolest zad v letadle
  • Děti v letadle
  • Zůstaňte připoutaní
  • Provoz na letištích
  • Nezapomínat!
  • Pozor na nohy!
  • Pamatovat na nouzovou situaci

Bolest zad v letadle

 V economy class je omezený prostor pro nohy a – logicky – máte i málo pohybu. Výsledkem může být bolest zad, kterou jsme si všichni zvykli charakterizovat povzdechem: “Jsem po tom letu nějaký rozlámaný.”

Tato bolest by měla poměrně rychle pominout (tak asi za 10 až 15 hodin), pokud přetrvává i několik dní po letu, navštivte po návratu z dovolené ortopeda nebo alespoň fyzioterapeuta. Znamená to totiž, že jste některé svalové partie přetěžovali třeba dlouhodobým sezením u počítače a na některých svalech jsou tzv. kontraktury, které obvykle lidově nazýváme jako “zatuhlé svalstvo”. V průběhu jednoho letu kontraktura nemůže v žádném případě vzniknout, spíš se jen projeví problém, na který jste si zadělávali už předem.

Děti v letadle

Letíte-li společně s malými dětmi, naplánujte si předem, čím je v průběhu třeba tříhodinového letu zabavíte. Vezměte s sebou do kabiny nějaké obrázkové časopisy, karty, pexeso, knížky, pastelky, tablet (pozor, ale – musí být přepnutý do polohy “letadlo”), vyprávějte dítěti nějaké hezké pohádky…

Pokud si svého potomka nebudete všímat, po nějaké době se začne nudit a v úzkém prostoru kabiny letadla zkoušet nervy letušek a kolemsedících pasažérů, v horším případě pak běhat uličkou mezi sedadly. Kdyby se letadlo dostalo do turbulencí, což se může stát docela snadno a bohužel i náhle, vaše děcko by se mohlo hodně ošklivě zranit, svým pádem by mohlo poranit i ostatní cestující.

  • zakázané předměty do letadla

Let s dítětem prostě znamená předvídavost a nápaditost především z vaší strany, aby se váš chlapeček nebo holčička nenudili.

Zůstaňte připoutaní

Na většině letů probíhá v turistické třídě to, že hned, jak cestující pocítí, že si letadlo dosedlo na přistávací dráhu, tak se začnou odpojovat od bezpečnostních pásů a hledat v úložném prostoru nad sebou svá zavazadla.

Tohle prosím už nedělejte! Za prvé, jízda po přistávací dráze – byť letadlo právě intenzívně brzdí – je asi tak kolem 90 až 120 kilometrů v hodině. Náraz na podvozek při přistání je natolik silný, že některá z pneumatik nemusí vydržet a letadlo se může prudce naklonit nebo i prudce stočit bokem. V rychlosti 120 km/hod to není opravdu nic příjemného. Každý, kdo není připoután, by se mohl zranit.

  • jak rychle létá letadlo

Provoz na letištích

Za druhé, provoz na některých letištích ve špičce sezóny je tak mohutný, že v některých případech mohou piloti při dojezdu z jakýchkoli důvodů prudce zabrzdit. Výsledek? Upadnete a budete své odřeniny ošetřovat po celou dobu dovolené.

Letušky na toto nebezpečí vždy upozorňují větou: “zůstaňte, prosím, sedět na svých místech až do úplného zastavení letadla…”. Osmdesát procent méně znalých cestujících je obvykle neposlechne. Následují zamračené pohledy letušek a gestikulace s jednoznačným významem: “koukejte si zase sednout!”

Jedna letuška vyřešila situaci s humorem. Do mikrofonu na celé letadlo řekla: “Vážení cestující, naši piloti lépe létají, než jezdí, tak prosím počkejte, až posádka dojede s letadlem na určený výstupní point a vypne motory.” Cestující se rozesmáli a – poslechli jí. Co dokáže humor a kreativita!

  • Recenze letenek: Letuška

Nezapomínat!

Velké úskalí je, když jste roztržití a v letadle si něco zapomenete. Pokud je to časopis, kniha, kapesník nebo mikina – nic tak strašného se zase nestane.

Jestliže jsou to doklady nebo mobilní telefon, máte najednou problém. Takže při odchodu z letadla alespoň dvakrát překontrolovat, jestli máte s sebou všechny své dokumenty včetně mezinárodních očkovacích průkazů.

  • poprvé letadlem

Jedno ze zajímavých hlášení jedné z letušek vypadalo takto: “Dámy a pánové, při vystupování z letadla si nic nezapomeňte. Vše, co zůstane na palubě letadla, si posádka spravedlivě rozdělí mezi sebe. Zvláště proto dbejte, abyste nezapomněli své děti, manžele a manželky.”

Po příletu na cílové letiště

Pozor na nohy!

Při dlouhotrvajících letech může málo pohybu v dolních končetinách způsobit otoky a žilní sraženiny. Netýká se to ale všech cestujících. Tyto zdravotní problémy mohou postihnout jedince, jejichž látková přeměna v buňkách je dlouhodobě vážně narušena a mají třeba ještě křečové žíly, nebo nedávno prodělali nějakou žilní operaci, popřípadě operaci břicha.

Abyste tomuto předešli, cestujte ve volném oděvu, jednou za půl hodiny se alespoň trochu projděte po palubě letadla (pokud je to možné), pijte během letu vodu a nealkoholické nápoje, občas si zacvičte s nohama – protáhněte se, nebo jen uvolňujte a stahujte lýtkové svaly.

  • více o letectví

Pamatovat na nouzovou situaci

Letušky nejsou na palubě letadla kvůli roznášení jídel a nápojů. Jejich hlavním úkolem je dbát o vaši bezpečnost. Proto veškerá zavazadla, která máte s sebou v kabině letadla, dejte do uzavíratelných přihrádek nad svým sedadlem.

Kdyby se cokoliv nečekaného během letu stalo a byla nutná evakuace pasažérů – nic nesmí překážet v cestě k nouzovým východům. Vůbec nic…

Zejména při nočních startech či přistáních zazní obvykle žádost, aby všichni cestující zdvihli stínítka na oknech. Světla v kabině jsou totiž ztlumena a oči posádky i pasažérů musejí přivyknout tmě, aby v případě nenadálého problému se všichni přítomní mohli rychle a bezchybně orientovat. To také respektujte hned a bez váhání.

To je asi vše, co poradit před vstupem do turistické třídy letadla. Takže přejeme krásný a zcela bezproblémový let na dovolenou a to nejměkčí přistání za ideálního počasí.

Autorem článku je Kuba

V terminálu se zavazadlem před letem
Led 5, 2023Tony6-

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Oblíbená letiště
  • letiště Praha
  • letiště Doha (Katar)
  • letiště Řím (Itálie)
  • letiště Heraklion (Kréta)
  • letiště Paříž (Francie)
  • letiště Antalya (Turecko)
  • letiště Southend (Anglie)
Kontakt na provozovatele
  • provozovatel: Ondřej Kubíček
  • tel. kontakt: +420 607 280 990
  • mail: informat@flyradar.cz
  • adresa: Kurzova 2196
O nás

Letadla, letiště a vše z oboru letectví a letecké dopravy najdete přehledně právě na webu FlyRadar.cz.

Sledujete rádi přímý přenos z Letiště Praha? Letecká mapa s letadly online najdete v sekci planespottingu.

Letectví & letadla
  • letadlo Boeing 787
  • letadlo Boeing 737
  • letadlo Boeing 747
  • letadlo Boeing 767
  • letadlo Airbus 320
  • letecké dny v ČR
  • recenze eSky
2023 © FlyRadar – Sledování letů a letadel