Grimag
  • FlightRadar24
    • Aplikace
    • Česky
  • Flight Tracker
    • AirNav RadarBox
  • Sledování letů
    • Letecký provoz
    • Zpožděný let
    • Letový řád LKPR
    • Letiště Lanzarote
  • Planespotting
    • Playtvak online
    • Letiště Tokio
  • Lodní radar
  • Letectví
    • Palubní lístek
    • ÚCL
    • Poprvé letadlem
    • Řídící let. provozu
    • Řízení let. provozu
    • Zakázané předměty
    • Léky do letadla
FlyRadar > Letadla > Airbus > Airbus A350

Airbus A350

Jak vznikalo a jak vypadá letadlo Airbus A350? V některých případech je úspěch nejjistější cestou ke stagnaci – v případě dvoumotorových širokotrupých letadel určených pro dlouhé vzdálenosti bychom těmito úspěchy mohli označit modely Boeing 777 a Airbus 330. Jednalo se o velice dobře se prodávající letadla a objednávky se počítaly u obou modelů v tisících kusů. Ve svém sektoru trhu dominovaly prakticky bez konkurence, pokud samozřejmě nepočítáme soupeření obou modelů vzájemně, po dobu téměř dvou dekád.

Sen každého výrobce letadel, pro které je vždy vývoj a uvedení nových letadel na trh spojeno s velkou nejistotou a obrovskými finančními náklady. Přesto i tyto modely začaly postupně zastarávat a ani různá vylepšení nedokázala zastřít fakt, že čas těchto skvělých strojů se již pomalu nachýlil ke konci a bude potřeba se posunout o něco dál, než o pouhá více či méně kosmetická vylepšení. Vždyť technologie se za dobu jejich existence – obě letadla byla uvedena do provozu shodně roku 1993 – posunula zásadním způsobem, a to nejen v oblasti samotné konstrukce, ale i v otázce výbavy interiérů, jež cestující vidí především.

Obsah

  • Soupeření a předhánění s Boeingem
  • Další verze A350
  • Které letecké společnosti A350 využívají?
  • Kolik kusů bylo vyrobeno?
  • Plán a rozmístění sedadel

Soupeření a předhánění s Boeingem

Lépe si tento fakt uvědomovala spíše společnost Boeing, která se jako první pustila do vývoje zcela nového letadla, označovaného jako Boeing 787 Dreamliner. Ten měl mít zcela novou konstrukci, hodně založenou na kompozitních materiálech, na rozdíl od tradičních materiálů kovových. To mělo novému letadlu přinášet výhodu nižší hmotnosti, a tedy nižší spotřeby paliva, pružnější konstrukce a delší trvanlivosti (kompozity nepodléhají korozi). Reakce společnosti Airbus na zcela nově pojaté konkurenční letadlo bylo zpočátku spíše rozpačitá.

Airbus chtěl původně spíše omladit existující model A330 při použití velkého množství stávajících komponent a víceméně pouze zvýšit podíl kompozitních materiálů. Negativní reakce potenciálních kupců si ale vynutily zásadní změnu přístupu a Airbus začal taktéž vyvíjet zcela nový stroj. Touto změnou náklady na vývoj vzrostly z odhadovaných 6 na 12 miliard euro a uvedení do provozu (oproti původně zamýšlenému pouze omlazenému modelu) se zpozdilo o téměř dva roky.

Letadlo Airbus A350

Další verze A350

Výsledkem vývoje je Airbus 350 XWB (eXtra Wide Body), nová generace letadla používající taktéž značnou část kompozitových komponentů, jež mají provozovatelům přinášet oproti Dreamlineru úsporu paliva až 8 % a hlavní výhodou pro cestující by měl být velmi prostorný interiér. Mnohé technologie používané u A350 byly vyvinuty již pro A380 a taktéž filozofie kokpitu je podobná – jedná se o systém „fly-by-wire“, jež šetří hmotnost a náklady na údržbu.

Pro tento stroj byly také firmou Rolls Royce použity moderní motory Trent XWB, které díky použitým technologiím a materiálům dokáží efektivně běžet i při vysokých venkovních teplotách – fakt, který ocení zejména aerolinie z Blízkého východu, jež patří mezi časté kupce tohoto modelu. Airbus A350 se oproti původnímu předpokladu tří verzí nakonec prodává pouze ve dvou variantách: střední A350-900 a velké A350-1000. Vývoj nejmenší varianty, verze A350-800, byl nakonec ukončen kvůli faktu, že ve stejné kategorii existuje Airbus A330neo a obě letadla by si zbytečně vzájemně konkurovala.

Které letecké společnosti A350 využívají?

Konkurenční model Boeing B787 byl zmíněn již několikrát a při pojednání o Airbusu A350 se nelze ubránit neustálému srovnávání. Vývoj zcela nové „třistapadesátky“ byl totiž urychlen existencí konkurenčního Boeingu. Technologicky jsou obě letadla víceméně srovnatelná, a i z pohledu cestujícího má každý model svá pozitiva. Jak si potom obě letadla vedou z obchodního hlediska? Tradičně největší objednávky nových strojů přicházejí od leteckých společností z Asie a Blízkého východu. V případě Airbusu 350 jsou největšími provozovateli společnosti Cathay Pacific, Qatar Airways a Singapore Airlines. Hlavními provozovateli Dreamlineru jsou japonské ANA a JAL, opět Qatar Airways a americké aerolinie United.

Kolik kusů bylo vyrobeno?

K dubnu 2019 eviduje Airbus celkem 890 objednávek a 257 kusů již bylo dodáno. Boeing má ke stejnému datu objednávky na 817 Dreamlinerů a 1441 strojů již bylo dodáno. Čísla hovoří jasně ve prospěch Boeingu, zde je třeba vzít v potaz ale i dřívější uvedení Dreamlineru na trh. Je možné, že se postupně rozdíl mezi oběma letadly sníží. Pokud bychom ale vycházeli z porovnání předchůdců A350 a B787, i zde čísla Boeingu překonávala prodeje Airbusu. Finální srovnání úspěšnosti obou modelů však ukáže až čas. Pro běžného cestujícího jsou obě letadla velmi příjemná, moderní a nabízejí možnost proletět se krásnými, mnohdy novotou vonícími stroji.

Článek pro Vás napsal bývalý palubní průvodčí a znalec letectví Lubomír V.

Plán a rozmístění sedadel

Airbus A350 mapa a plánek rozmístění sedadel letecké společnosti Qatar Plán sedadel u Airbusu A350 letecké společnosti Ethiopian

Led 6, 2024Gustav Ulrich

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

  • letiště Praha
  • letiště Doha (Katar)
  • letiště Řím (Itálie)
  • letiště Heraklion (Kréta)
  • letiště Paříž (Francie)
  • letiště Antalya (Turecko)
  • letiště Southend (Anglie)
  • provozovatel: Ondřej Kubíček
  • tel. kontakt: +420 607 280 990
  • mail: informat@flyradar.cz
  • adresa: Kurzova 2196

Sledujete rádi přímý přenos z Letiště Praha? Letecká mapa s letadly online najdete v sekci planespottingu.

Letadla, letiště a vše z oboru letectví a letecké dopravy najdete přehledně právě na webu FlyRadar.cz.

  • letadlo Boeing 787
  • letadlo Boeing 737
  • letadlo Boeing 747
  • letadlo Boeing 767
  • letadlo Airbus 320
  • letecké dny v ČR
  • recenze eSky
2024 © FlyRadar – Sledování letů a letadel