EVA Air (Letecká společnost)
EVA Air je soukromá tchajwanská letecká společnost, druhá největší aerolinie na Tchaj-wanu. Stejně jako největší místní aerolinie, státem vlastněné China Airlines, má svoji hlavní základnu na letišti v Tchaj-peji. EVA Air byla založena roku 1989 a dnes operuje lety do více než 62 destinací v Asii, Austrálii, Evropě a severní Americe.
Srovnání letenek (nejen) s EVA Air ⇒
Vedle přepravy osob EVA Air provozuje i významnou nákladní leteckou společnost EVA Air Cargo. V roce 2013 se EVA Air stala členem Star Alliance. Podle Skytraxu se jedná o pětihvězdičkovou společnost, jednu z mála na světě. Společnost je známá svou vynikající bezpečností, od svého založení neměla žádné zásadní nehody.
Obsah
Počty letadel ve flotile
V roce 2019 EVA Air provozovala flotilu 81 letadel a dalších 22 měla objednaných. Průměrné stáří letadel je 6,9 roku, což z flotily dělá jednu z nejmladších na světě. Společnost provozuje smíšenou flotilu letounů především výrobců Boeing a Airbus. Nejdůležitějším typem na dálkových letech byly Boeingy 777-300ER, významnou součástí flotily by se měly stát Boeingy 787, které budou postupně EVA Air dodávány. Na kratších tratích je hlavním typem Airbus A321.
Historie letecké společnosti
EVA Air byly založeny roku 1989, krátce poté, co se tchajwanská vláda rozhodla liberalizovat místní letecký trh a tím umožnila vznik další aerolinie. Zpočátku EVA Air provozovaly malou flotilu Boeingů 767-300ER do asijských destinací. Roku 1991 se první evropskou destinací společnosti stala Vídeň. Ve stejném roce zavedly EVA Air koncept prémiové ekonomické třídy, jako jedny z prvních aerolinií na světě.
Devadesátá léta se nesla v duchu expanze společnosti jak na mezinárodním, tak i na místním trhu – společnost koupila podíly v některých místních aeroliniích. EVA Air také převzaly velkokapacitní Boeingy 747-400, které jim jednak umožnily další rozvoj, jednak i možnost nabídnout svým cestujícím opravdu komfortní cestování.
Finanční ztráta
Roku 2000 EVA Air přistoupila k zásadní modernizaci dálkové flotily, když objednala Boeingy 777 a Airbusy 330 – Boeingy měly být určeny především pro americký a evropský trh a Airbusy měly být nasazovány hlavně na letech v Asii. Provozní a finanční výsledky společnosti poměrně těžce zasáhly Asijská finanční krize roku 1997 a epidemie SARS v letech 2002 – 2003.
Plánovaný návrat k prosperitě opět odsunul skokový růst cen paliv v letech 2007 – 2008 (až o 34%) a EVA Air se propadla do značné finanční ztráty. Období od roku 2010 se již opět nese v duchu expanze, rozšiřování sítě linek a modernizace flotily, ale také rozsáhlé stávky palubního a leteckého personálu roku 2019, největší stávky v tchajwanské historii.
Provázání s Tchaj-wanem
Společnost často a ráda odkazuje na rozličnou tchajwansku symboliku a složitá historie ostrova ovlivňuje fungování aerolinie. Sama značka EVA Air odkazuje na „Evergreen Airlines“, doslova „stálezelené aerolinie“ coby symbol vytrvalého růstu a trvanlivosti. Smaragdově zelená barva je i součástí firemního loga a barev letadel, spolu s oranžovou barvou symbolizující technologický pokrok. Ten má podtrhovat i současný slogan společnosti „Flying into the Future“ (do roku 2016 to bylo „Sharing the World“). Vedle standardních nátěrů letadel je velmi oblíbený i nátěr s námětem Hello Kitty – značka velmi populární zejména u japonských cestujících.
S odkazem na své kulturní dědictví EVA Air při palubních hlášeních používá různé dialekty čínštiny – tchajwanský (hokkien), mandarínský a hakka. Na palubě jsou často hrány jako uvítací hudba (boarding music) tchajwanské lidové písně, někdy i hudba symfonického orchestru, který EVA Air provozuje. Vzhledem k spornému mezinárodnímu statusu Tchaj-wanu (především neuznání nezávislosti ze strany Číny) EVA Air upustily od užívání státního znaku Tchaj-wanu na svých letadlech, což vedlo k rozšíření přistávacích povolení na mezinárodním poli.
Cestovní třídy
Na palubách svých letadel EVA Air provozuje pět cestovních tříd (Royal Laurel, Premium Laurel, Business, Premium Economy a Economy) a snaží se udržovat vybavení kabin na špici i technologicky. Co se týká cateringu, zejména na delších letech je typický výběr mezi asijskou a evropskou variantou jídel. V nejvyšších třídách se podávají pokrmy z prestižní vyhlášené tchajwanské restaurace Din Tai Fung.
EVA Air je vyhlášená kvalitou svých služeb – roku 2019 byla na TripAdvisoru vyhlášena třetí nejlepší společností na světě (první a druhé místo obsadily Singapore Airlines a Qatar Airways). Přestože jim vítězství o vlásek uniklo, patří EVA Airways bezpochyby mezi světovou špičku a rozhodně nedělá Tchaj-wanu ostudu.
Článek napsal Lubomír V.
Máte s lety s leteckou společností EVA Air svou osobní zkušenost? Neváhejte sdílet svou recenzi v komentářích pod článkem. Děkuji